آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 20 آذر ماه 1401 = 11-12 2022

واکنش ذلیلانه جمهوری اسلامی به موضع مشترک چین و اعراب

در حالی که وزارت خارجه جمهوری اسلامی از دیدار با سفیر چین در تهران خبر داده، حسین امیرعبداللهیان در توییتی درباره بیانیه مشترک اخیر چین و کشورهای عربی، از چین نام نبرد.

توییت امیرعبداللهیان واکنش‌های بسیاری در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشت و برخی نوشتند او در حالی «جرات نکرده» نامی از چین در این توییت خود بیاورد که پیشتر در توییتی به دو زبان فارسی و چینی از ادعای حاکمیت پکن بر جزیره تایوان دفاع کرده بود.

در بیانیه پایانی نشست مشترک سران چین و شش امیرنشین حوزه خلیج فارس از «پرونده هسته‌ای، موشک‌های بالستیک، پهپادهای نظامی و حمایت از گروه‌های تروریستی» به عنوان مشکلات حوزه خلیج فارس در روابط با حکومت ایران نام برده شده است.

همچنین چین و عربستان سعودی در بیانیه مشترکی که پس از دیدار رییس‌جمهوری چین و ولیعهد عربستان سعودی صادر شد، از جمهوری اسلامی خواستند از مداخله در امور داخلی کشورها خودداری و اصول حسن همجواری را رعایت کند.

علی نیکزاد، نایب رییس مجلس شورای اسلامی درباره بیانیه چین و کشورهای عربی گفته است: «منتظر شنیدن روایت‌ کشورهای دوست و شرکای تجاری خود در این زمینه هستیم، اما می‌خواهیم دقت داشته باشند تا برخی کلمات نامتعارف در گفت و شنودهای دوجانبه و چندجانبه راه پیدا نکند.»

علاوه براین، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی نیز در اظهاراتی فقط از کشورهای عربی شورای همکاری خلیج فارس انتقاد کرد.

به گزارش ایران اینترنشنال، کنعانی هیچ درخواستی از چین نکرد و فقط از این شورا خواست «در رویکردهای خود در قبال مسایل منطقه‌ای تجدید نظر کنند و مسیر سازنده را برگزینند.»

جمهوری اسلامی به دلیل توافق‌های پنهانی که با پکن و مسکو به امضا رسانده و امتیازات گسترده‌ای که به چین و روسیه در سال‌های اخیر اعطا کرده، مورد انتقادها و اعتراض‌های گسترده مردمی قرار گرفته است.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: