آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 22 آذر ماه 1401 = 13-12 2022

سفیر: چگونه شد که چین توافق ۲۵ساله با ایران را کنار گذاشت؟

عبدالرضا فرجی‌راد، سفیر سابق جمهوری اسلامی در نروژ درخصوص قرارداد 25 ساله ایران و چین، خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه ایران سیاست نزدیکی به شرق را اعلام کرده است و منظور ایران از شرق هم بیشتر چین و روسیه است، عرب‌ها می‌دانند که روسیه چیز زیادی ندارد که به ایران دهد بلکه این چین است که می‌تواند به ایران امکانات فراوانی، از حوزه نظامی گرفته تا سرمایه‌گذاری، بدهد. بر این اساس از فرصت قرار گرفتن ایران در یک تحریم طولانی استفاده کردند.

وی افزود: همچنین باتوجه به اینکه چینی‌ها در سیاست خارجی خود اقتصاد محور هستند، احساس کردند که ایران مدت زیادی است که دارد برای توافق هسته‌ای سر و کله می‌زند و چشم‌انداز امید بخشی هم برای توافق وجود ندارد و روز به روز هم روابطش با غرب تیره‌تر می‌شود. با این تفاصیل به نظر من آن توافق 25 ساله را کنار گذاشته‌اند.

عرب‌ها هم برای اینکه چینی‌ها را از ایران دور و فضایی ایجاد کنند که چین درخصوص آنچه در رابطه با ایران فکر می‌کرد و دنبال منافع بود را در کشورهای عربی به دست بیاورد، سعی کرده‌اند یک راهبرد استراتژیک با چین را تعریف کنند. این طرح مهم آغاز شده و دارد روز به روز رشد می‌کند. سفر رهبر چین به عربستان و گفتگو با سران بقیه کشورهای عربی هم یک نقطه عطفی در روابط چین و اعراب است.




کهن دیارا December 14, 2022 02:18 AM

یعنی چینی هاقشنگ شلوارو پایین کشیده و ریدن تو حلق رهبر مفسدیان جهان خامنه ای جلاد !

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: