آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 22 آذر ماه 1401 = 13-12 2022

اوضاع وخیم‌تر در انتظار اقتصاد کشور؛ پیش بینی قیمت دلار آمریکا

اقتصاد ایران در مرز باریکی برای رسیدن به پرتگاه رکود اقتصادی قرار دارد. بازارهای مالی همچون بورس، دلار و سکه شرایط خوبی ندارند و کالاهای اساسی نیز کم کم پای خود را از سفره مردم جمع می‌کنند. اقشار ضعیف رو به نابودی می‌روند و سفره متوسط‌ها نیز کوچک‌تر می‌شود. فشار معیشتی همچنان ادامه دارد و دولت رئیسی سیاست‌ها و برنامه‌های خود را درست می‌داند. این وضعیت خبر از یک ابرتورم در سال آینده می‌دهد.

یک کارشناس اقتصادی درباره ادعای کاهش تورم از سوی دولت اظهار کرد: تا به امروز تورم در دولت سیزدهم نه تنها ۲۰ درصد کاهش پیدا نکرده بلکه ۲ برابر نیز شده ایست. این موضوع را می‌توان از کف جامعه و تامین‌کنندگان خوراک، پوشاک و معیشت جامعه مشاهده کرد. گرانی برای همه ما به عنوان افرادی که در چنین اقتصادی خرید خرد و فروشگاهی انجام می‌دهیم بسیار ملموس است. مردم برای تامین معاش معمول خود بیش از ۲۰ درصد گذشته هزینه می‌کنند. روند قیمت‌ها در انتهای سال ۱۴۰۱ نه تنها کاهشی نخواهد شد بلکه فزاینده نیز می‌شود. از سویی دیگر اگر روند به همین گونه پیش رود و سیاست‌های دولت تغییری نکند، هیچ تبصره‌ای در بودجه ۱۴۰۲ به کمک دولت و مدیریت هزینه‌هایش نخواهد آمد.

به گزارش گسترش نیوز، محمد وطن‌پور گفت: تحت چنین شرایطی دولت به ناچار دست به چاپ پول، استقراض از بانک مرکزی، برداشت از منابع بانکی، خلق پول مداوم و بدهکار کردن خود به سیستم بانکی می‌کند. نتیجه استقراض و خلق پول نیز رکود فراگیر در اقتصاد کشور است. در پی این امر بازار فروش دارایی‌های مازاد دولت نیز راکد می‌شود. دولت گمان می‌کرد که می‌تواند بخشی از بدنه سنگین خود یعنی اموال مازاد و توان اقتصادی غیر قابل بازده را بفروشد و در اختیار مردم قرار دهد. سپس منابع از دست رفته را جبران کند اما چنین ایده‌ای محقق نشد. چنین اتفاقی بیانگر این است که اقتصاد ایران در سال پیش رو و با توجه به سیاست‌های در پیش گرفته روزهای خوبی را سپری نخواهد کرد.

دلار تا پایان آذر به ۴۰ هزار تومان می‌رسد؟

مشاهدات نشان می‌دهد قیمت دلار در بازار غیررسمی دوباره کانال شکنی کرده و مرز ۳۸ هزار تومان را پشت سر گذاشته است؛ این در حالی است که دلار نسبت به روز گذشته که در رقم ۳۶۹۰۰ تومان بسته شد بیش از هزار تومان افزایش قیمت داشته است.

سهراب دل انگیزان، اقتصاددان و استاد دانشگاه رازی کرمانشاه در این رابطه می‌گوید: بازار دلار هوشمندترین و حساس‌ترین بازار کنونی در اقتصاد کشور است و عجیب اینکه میزان حساسیت پذیری این بازار در طول یک سال اخیر و به خصوص در روز‌های اخیر بسیار افزایش پیدا کرده است.

این اقتصاددان با بیان اینکه سفته بازان و فعالان بازار دلار و ارز به همه اخبار و اطلاعات، چه کوتاه مدت و چه بلندمدت توجه می‌کنند، ادامه داد: بازار دلار و ارز در طول روز‌های اخیر شاهد جریانی از نااطمینانی مازاد بر قبل شده است. علاوه بر نااطمینانی‌های قبلی اعم از تحریم ها، اف‌ ای تی اف و به بن بست رسیدن برجام، با رفتار‌ها و تصمیماتی که در حوزه اقتصاد داخلی توسط مسئولان کنونی دیده می‌شود بازار احساس ناامنی بیشتری پیدا کرده است.

دل انگیزان معتقد است: گره بزرگ‌تر از همه این مسائل، «اعتراضات داخلی» است که باعث شده رابطه بین حاکمیت و مردم دچار یک شکاف شود و این شکاف می‌تواند پیام بدی برای همه فعالان در سیستم‌های اقتصادی داشته باشد به خصوص در بازار ارز. در چنین شرایطی مردم به بازار‌هایی مثل دلار و ارز و طلا روی می‌آورند تا پول خود را تبدیل به یک دارایی کنند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: