آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 24 آذر ماه 1401 = 15-12 2022

سفر مقام بركنار شده چینی به ایران برای تائید دور شدن چین!

سفر هو چون هوآ، معاون نخست‌وزیر چین به ایران، در فاصله کوتاهی پس از سفر شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور این کشور به عربستان سعودی نوعی دلجویی پکن از تهران تلقی شده است.

به گزارش اکو ایران، طی سفر شی به ریاض، مقام ارشد چینی پای بیانیه‌های مشترکی را با ریاض و دیگر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس امضا کرد که موجب انتقادات فراوانی در تهران شد. در بیانیه مشترک میان ریاض و پکن، از ایران خواسته شده بود تا با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کاملی داشته و از تهران به دلیل فعالیت‌های منطقه‌ای‌اش انتقاد شده بود.

در دیدار معاون نخست‌وزیر چین با مقامات جمهوری اسلامی به گونه‌ای سعی شد تا این مسئله موضوع گفت‌وگوها قرار گیرد. محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور در اجلاس «برنامه همکاری‌های جامع ایران و چین» با حضور معاون نخست وزیر چین و هیئت عالی رتبه چینی، ضمن تاکید بر لزوم سرعت بخشیدن به روند اجرای برنامه ۲۵ ساله همکاری ایران و چین، تنها به طور ضمنی به مسئله مورد مناقشه اشاره کرد.

معاون نخست وزیر چین تنها به طور کلی گفت: «اراده چین برای توسعه روابط راهبردی جامع با ایران هیچ گاه تغییر نمی‌کند. دو طرف در این زمینه باید به صورت قاطع از همدیگر پشتیبانی کرده و در زمینه مبارزه با تروریسم نیز همکاری‌ها و هماهنگی‌های خود را تقویت کنند».

ابراهیم رئیسی نیز در دیدار با این مقام دولت چین گفت: برخی مواضع مطرح شده در سفر اخیر رئیس جمهور چین به منطقه موجب ناخرسندی و گلایه‌مندی ملت و دولت ایران شده و مطالبه جدی ایران جبران مواضع بیان شده است.

اما همان‌گونه که خبرگزاری بلومبرگ نیز بدان اشاره کرده، هو چون‌هوا، به عنوان مقامی که اخیرا از رده‌های بالای قدرت در چین برکنار شده بود، به ایران سفر کرده است.

طی کنگره بیستم حزب کمونیست چین، شی جین‌پینگ دست به تغییرات اساسی در کادر رهبری این کشور زد بسیاری از کسانی که به طور شخصی جزء وابستگان به او تلقی نمی‌شدند کنار گذاشته شده و یا تنزل درجه گرفتند، از جمله هو چون‌هوا که از دفتر سیاسی حزب کمونیست کنار گذاشته شد و بسیار هم مورد توجه قرار گرفت.

این در حالی است که هو زمانی در این کشور چهره ای بسیار قدرتمند تلقی می‌شد. بلومبرگ سفر این مقام به ایران را نوعی دور شدن چین از تهران تلقی کرده است.





Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: