آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 24 آذر ماه 1401 = 15-12 2022

چین و روسیه خامنه‌ای را عضو شانگهای کردند که تحقیرش کنند!

تشکیلات موسوم به "جبهه اصلاحات ایران" در بیانیه‌ای با اشاره به سفر رئیس‌جمهور چین به کشورهای منطقه خلیج‌فارس نوشت: موضع‌گیری مداخله‌جویانه و فرصت‌طلبانه رئیس‌جمهور کشور دوست، جمهوری خلق چین در سفر به کشورهای جنوبی خلیج فارس یکی از بدترین و تحقیرآمیزترین پدیده‌هایی است که ابعاد گسترده آسیب‌پذیری اقتدار ملی ایران از سیاست خارجی فروپاشیده کشور را نشان می‌دهد.

اقدام رییس جمهور چین به خوبی نشان داد که ممکن است این کشور برای سرکوب ملت ایران دوربین‌های پیشرفته چهره‌نگار و سلاح‌های ضد شورش به ایران بفروشد، اما هرگز از فرصت بحران‌های داخلی و خارجی ایران برای کسب امتیازات تجاری و اقتصادی از رقیبان منطقه‌ای ایران غافل نخواهد شد. همچنانکه روسیه از آلوده کردن فرصت‌طلبانه ایران در جنگ اوکراین با بهره‌گیری از معامله نابخردانه نظامیان ایران (پاسداران) در فروش پهباد به روسیه مهاجم به اوکراین، تردید نکرد.

عملکرد ماه‌های اخیر چین و روسیه پس از تصویب عضویت رسمی ایران در پیمان شانگهای نیز به درستی نشان می‌دهد که عضویت ایران در این پیمان، هیچ کمکی به رفع مشکلات ایران نمی‌کند و طبعا قرار نیست که این کشورها به دنبال مصالح خود نباشند و یا حتی از فرصت‌طلبی در جهت منافع خود دست بردارند و یا هزینه ماجراجویی‌های خارجی ایران را پرداخت کنند. بی‌تردید تا زمانی که ایران بدون ایجاد موازنه مقتدرانه در روابط با همه کشورهای قدرتمند جهان، اعم از آمریکا و اروپا،‌ در موضع تخاصم با غرب و از سر نیاز و استیصال به دامن چین و روسیه چنگ بزند، انتظار گشایش ثمربخشی از این مناسبات نمی‌توان داشت.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: