آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 27 آذر ماه 1401 = 18-12 2022

اخبار سرکوب و تجمع و ربودن دانشجویان؛ گوش کنید به این شعر

یک منبع امروز به رادیو فردا گفت دو دختر دانشجو ساعت پنج صبح ۲۴ آذر در حمله مأموران امنیتی به خانه‌هایشان در اکباتان ربوده شده‌اند و هیچ خبری از وضعیت هیچ‌کدام و اتهام‌شان در دست نیست: آناهیتا فرهمند، ۲۶ ساله، دانشجوی کامپیوتر؛ سارا بهزادی، ۲۷ ساله، دانشجوی زبان انگلیسی.

همچنین وجیهه پری زنگنه، تصویرگر و هنرمند اصفهانی به شش سال حبس تعزیری محکوم شد. این هنرمند، نهم مهر هم‌زمان با اعتراضات سراسری پس از کشته شدن مهسا امینی بازداشت شد. خانم زنگنه این جمله علی خامنه‌ای که گفته بود «باید خون گریست بر جامعه اسلامی که حتی احتمال کسی مثل بنده در آن مطرح شود» را بر روی لباس خود «گلدوزی» کرده بود. این اقدام هنری-اعتراضی، به‌عنوان یکی از اتهامات او عنوان شده است.

همزمان یک عضو هیئت پنج نفره رسیدگی به خشونت علیه سینماگران زن، در توییتی خبر داده است که ترانه علیدوستی در تماس كوتاه تلفنی با پدرش اطلاع داده كه در بند ٢٠٩ زندان اوین است.

خانم علیدوستی در این تماس «درباره شرايطش توضيح بيشتری نداد و تنها درخواست تحویل‌دادن داروهایش به زندان را کرده است».

ترانه علیدوستی روز شنبه به دلیل حمایت از معترضان در ایران بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

بازداشت ترانه علیدوستی،‌ بازیگر سرشناس ایرانی با واکنش‌های زیادی رو به رو شده است. گروهی از سینماگران ایرانی امروز برای پیگیری وضعیت او مقابل زندان اوین جمع شده‌اند.

بی بی سی در خبری گفت: از تهران گزارش شده که از ساعت ۱۰ صبح امروز گروهی از سینماگران و دوستان و همکاران ترانه علیدوستی به همراه حمید علیدوستی، پدراین بازیگر برای پیگیری وضعیت او در مقابل زندان اوین جمع شدند.

رخشان بنی اعتماد،‌ پیمان معادی،‌ میترا حجار،‌ هنگامه قاضیانی،‌ غزل شاکری،‌ لیلی رشیدی از جمله سینماگرانی هستند که در مقابل اوین جمع شدند. منیژه حکمت هم در توییتی با انتشار عکسی از ترانه علیدوستی خواهان آزادی او شد.

نیکی کریمی، هم در پستی اینستاگرامی از فشار زیاد بر هنرمندان،‌ «خفقان، ارعاب،‌ نگو و ننویس و تلفن‌های ناشناس» در ماه‌های اخیر نوشته است.

این بازیگر و کارگردان سینمای ایران، با انتشار پوستر «زن، زندگی، آزادی» و هشتگ «اعدام نکنید» نوشت که بعد از چند ماه «خفقان و ارعاب» تمام قراردادهایش را برای بازی و ساخت فیلم فسخ کرده است.

او تازه‌ترین چهره سرشناس سینمای ایران است که در هفته‌های گذشته از اعتراضات سراسری در ایران حمایت کرده و نوشته است «دیگر بس است … خسته شده‌ایم و به جان آمده‌ایم.»

این بازیگر باسابقه و شناخته شده، نوشته «فعلا نمى‌شود، من نمى‌توانم … تمام کارهایم را کنسل کرده‌ام‌، قرادادهایم را فسخ کرده‌ام ، چه براى بازى ، چه براى ساخت».

او این پست را با هشتگ «اعدام نکنید» منتشر کرده است و نوشته است «به کجا پناه ببریم از این همه خون نا به حق ریخته شده؟»

فیلم زیر: فرخی یزدی در سال ۱۳۲۰ این شعر را سروده است ولی انگار برای زمان ما سروده است:

ز اشگ و آه مردم بوی خون آید که آّهن را دهی گر آب و آتش دشنه فولاد میگردد...






www.youtube.com/watch?v=DfGaiE0FDmA

با استفاده از لینک زیر می توانید ویدیوی مزبور را دانلود کرده و به اشتراک بگذارید. برای دانلود این ویدیو از سایت ایران پرس نیوز خارج میشوید.
DOWNLOAD



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: