آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 28 آذر ماه 1401 = 19-12 2022

اعتراضات ایران، رژیم خامنه‌ای را در انزوای کامل قرار داده

کمال خرازی، مشاور خامنه ای است در اظهاراتی درباره بیانیه های صادر شده در جریان سفر رئیس جمهور چین به منطقه گفت: امیدواریم چنین خطاهایی دیگر رخ ندهد و جبران شود.

سفر اخیر رئیس جمهوری چین به ریاض و دو بیانیه این کشور با عربستان سعودی و رهبران عرب، خشم رژیم خامنه ای را که روی حمایت های دولت چین حساب باز کرده بود، برانگیخت و انتقادهایی را در درون نظام علیه سیاست خارجی او مطرح کرد.

مذاکرات تهران-ریاض به دلیل اعتراضات ایران به بن‌بست رسیده است

به گزارش ایران اینترنشنال، خبرگزاری آسوشیتدپرس امروز به نقل از مقام‌های عراقی اعلام کرد که مذاکرات دیپلماتیک میان جمهوری اسلامی و عربستان سعودی که با میانجیگری بغداد انجام شده، اکنون به دلیل ادعای تهران مبنی بر تحریک اعتراضات ضدحکومتی ایرانیان از سوی ریاض، متوقف شده است.

در حالی که تاکنون پنج دور از مذاکرات تهران و ریاض برگزار شده، چند مقام عراقی به این خبرگزاری اعلام کردند که به دلیل خودداری مقام‌های جمهوری اسلامی از دیدار با مقام‌های سعودی، هنوز دور جدیدی از این مذاکرات برنامه‌ریزی نشده است.

خبرگزاری ایرنا نیز اعلام کرده که برنامه‌ای برای دیدار وزیر خارجه ایران و مقام‌های عربستان سعودی در حاشیه نشست امان تنظیم نشده است.

این نشست روز ۲۹ آذر با حضور مقام‌های فرانسه و کشورهای منطقه در امان، پایتخت اردن، برگزار می‌شود.

ناظران سیاسی گفت‌وگوها میان تهران و ریاض را به عنوان پیشرفتی برای کاهش تنش‌های منطقه ارزیابی می‌کردند و محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر جدید عراق پس از تصدی این مقام اعلام کرد که از این کشور خواسته شده به میانجیگری در این مذاکرات ادامه دهد.

اما عامر الفایز نماینده پارلمان عراق و عضو کمیته روابط خارجی پارلمان به آسوشیتدپرس گفت: «مذاکرات ایران و عربستان سعودی به بن بست خورده و این تاثیر منفی بر منطقه خواهد داشت.»

نخست وزیر جدید عراق ماه گذشته میلادی به تهران سفر کرد و قرار است به زودی به ریاض سفر کند.

اما یکی از مقام‌های چارچوب هماهنگی، ائتلافی از گروه‌های شیعی تحت حمایت جمهوری اسلامی در عراق، به آسوشیتدپرس گفت که مقام‌های جمهوری اسلامی به نخست وزیر عراق گفتند که با همتایان سعودی خود دیدار نخواهند کرد چون این پادشاهی را به حمایت از اعتراض‌ها در ایران از طریق رسانه‌های خود متهم می‌کنند

آسوشیتدپرس نوشت که این اطلاعات از سوی پنج مقام عراقی از جمله پنج مقام دولتی، مقام گروه‌های شیعی تحت حمایت ایران و شخصیت‌های احزاب سیاسی شیعی، به شرط فاش نشدن هویتشان، تایید شده است.

همچنین هیات نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد تایید کرده که مذاکرات میان تهران و ریاض متوقف شده، اما توضیحی در این زمینه ارائه نکرد.

همچنین یک مقام عراقی در وزارت خارجه این کشور اعلام کرد که جمهوری اسلامی از بیانیه مشترک اخیر عربستان سعودی و چین خشمگین است.

در این بیانیه، که پس از دیدار رهبران چین و عربستان سعودی در ریاض منتشر شد، بر «تقویت همکاری‌های مشترک برای تضمین ماهین صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران» تاکید شده بود.

همچنین چین و عربستان سعودی از جمهوری اسلامی خواستند که به «اصول حسن همجواری و عدم مداخله در امور داخلی کشورها» پایبند باشد.

آسوشیتدپرس نوشت خودداری آشکار جمهوری اسلامی از ادامه مذاکرات با عربستان سعودی، یک شکست برای نخست‌وزیر عراق است که امیدوار بود این گفت‌وگوها ادامه داشته باشد و عراق بتواند نقش خود را به عنوان میانجی منطقه‌ای تقویت کند.

این گزارش آسوشیتدپرس در حالی است که حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی بار دیگر گفته است: «آمادگی داریم روابط با عربستان سعودی را از سر بگیریم و سفارت‌های دو کشور را بازگشایی کنیم.»



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: