آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 29 آذر ماه 1401 = 20-12 2022

اصرار بایدن بر ادامه مذاکرات برجام علیرغم اینکه می‌داند مُرده!

یورونیوز در گزارشی گفت: هیئتی که به نمایندگی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به ایران سفر کرده بود پس از انجام پاره‌ای گفتگو و رایزنی‌ها که نتیجه آن مشخص نشده، روز دوشنبه تهران را ترک کرد. این سفر در حالی انجام شد که ادامه همکاری دو طرف پیش‌تر در پی صدور قطعنامه شورای حکام علیه تهران و لغو سفر برنامه‌ریزی شده کارشناسان آژانس از سوی مقامات جمهوری اسلامی قبل از صدور این قطعنامه عملا به بن‌بست خورده بود.

در همین حال رادیو فردا در گزارشی گفت: تحلیل‌گران هفته‌هاست که می‌گویند مذاکرات برجام به بن‌بست خورده و حتی اگر ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به یک توافق فنی نیز دست پیدا کنند، باز هیچ پیشرفتی در این مناقشه حاصل نشده است. دلیل این موضوع نیز سرکوب خشن اعتراضات ضدحکومتی در ایران است که غرب آن را به شدت محکوم کرده و به تحریم‌های جدیدی علیه تهران انجامیده است.

برجام مُرده، اما فعلا اعلام نمی‌کنیم!

این در حالیست که رئیس‌جمهور آمریکا در ویدئويی می‌گوید توافق برجام «مُرده»، اما دولت وی فعلا نمی‌تواند یا نمی‌خواهد این خبر را اعلام کند.

این ویدئو که از سوی دامون مقصودی، مهندس نرم‌افزار مقیم آمریکا، برای نخستین‌ بار در توئیتر منتشر شده، مربوط به حواشی رویداد انتخاباتی چهارم نوامبر در کالیفرنیا است.

در این ویدئو، زنی ایرانی آمریکایی از بایدن می‌خواهد اعلام کند که توافق هسته‌ای غرب با ایران، موسوم به برجام، «مُرده» است.

رئیس‌جمهور آمریکا در پاسخ به وی به صراحت تایید می‌کند که برجام ««مُرده»، اما او به «چندین دلیل» نمی‌تواند این موضوع را اعلام کند.

از سوی دیگر سه کشور اروپایی انگلستان؛ آلمان و فرانسه روز دوشنبه پس از برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه ای با تأکید بر این‌که اجازه نخواهند داد که رژیم ایران به سلاح اتمی دست پیدا کند نوشتند: «ما با شرکای خود در حال بررسی گام‌های بعدی هستیم. ما هم‌چنان مصمم هستیم که رژیم ایران هرگز نباید سلاح هسته‌ ای تولید کند و باید از حمایت تسلیحاتی روسیه در جنگ و حمله نظامی به اوکراین پرهیز کند. رژیم ایران هم‌چنین باید از تحویل و ارسال تسلیحات به عوامل غیردولتی در خاورمیانه بپرهیزد. چنین اقداماتی در کنار سرکوب خشن اعتراضات صلح‌آمیز در داخل این کشور، تنها به انزوای بیشتر حکومت ایران از جامعه جهانی منجر خواهد شد.

خبرگزاری رویترز در این باره نوشت: نزدیک به دو سال است که ایالات متحده، برای مذاکره و حصول توافق بر سر احیای برجام تلاش کرده و شکست خورده است. با این حال، واشنگتن و متحدان اروپایی، از بستن درهای دیپلماسی خودداری می کنند.

به گزارش رائیو فرانسه، رویترز به نقل از یک دیپلمات غربی تصریح کرد که تا زمانی که رژیم ایران از خط قرمز، یعنی غنی‌سازی اورانیوم در سطح ۹۰ درصد عبور نکند مسیر دیپلماسی همچنان باز خواهد ماند اما اگر چنین اتفاقی رخ دهد، مساله در اروپا و ایالات متحده کاملا تغییر خواهد کرد.

با این حال رویترز اشاره کرده است که موانع برای احیای توافق برجام بیشتر شده است. چرا که رژیم ایران به طرز وحشیانه ای اعتراضات مردمی را سرکوب کرده، پهپادهای ساخت این کشور ظاهراً راه خود را برای کمک به جنگ روسیه در اوکراین باز کرده و تهران برنامه هسته ای خود را تسریع کرده است: دلایلی که هزینه سیاسی کاهش تحریم‌ها را افزایش می‌دهند.





امیرارشادی December 20, 2022 12:45 PM

حقیقتگو December 20, 2022 06:20 PM

باورکردنی نیست که مقامات مماشات گرحکومت بایدن و چه مقامات اتحادیه اروپا برای مماشات های پشت پرده وخرید نفت وگازوتوافق برجام با حکومت ضحاک آخوندی وانهم بنابه خواهش ها وتمناهای مکررشان ووقاقالی دادن به امیرقطر برای وسطاتت کردنش با خامنه ای وسپاه درقطر حضورداشته اند! واقعا" غیرقابل توصیف وبی نهایت چندش آوروشرم آوراست مبنی برخبرپرداخت روشوه های کلان به پارلمان اروپانشینان ازجانب قطروحکومت ضحاک آخوندی منتشرمیشود ودلیل اصلی اینکه حکومت بایدن واتحادیه اروپا نمی توانند ونمی خواهند سفرای حکومت آخوندی واقشارجنایتگران وچپاولگران حکومت آخوندی را اخراج کنند وثروت های بلوکه کنند این بوده ومی باشد که حکومت آخوندی انها را تهدید به افشای اسناد روشوه گرفتن کلان انها کرده است تحرییم ها همانطورکه وضع شدند همانطورهم برداشته خواهند شد

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: