آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 1 دی ماه 1401 = 22-12 2022

اقدام به خودکشی زندانی متهم به "محاربه"/شکنجه بانوی خبرنگار

شبکه حقوق بشری «هه‌نگاو» که اخبار مناطق کردنشین را پوشش می‌دهد، گزارش داده که زیبا امیدی‌فر، خبرنگار اهل قروه، به‌دلیل «کاهش سطح هوشیاری ناشی از شکنجه جسمی و روانی در بازداشتگاه»، به بیمارستان منتقل شده است.

بنابراین گزارش، خانم امیدی‌فر در بازداشتگاه اطلاعات سپاه پاسداران سنندج دچار این عوارض شده و «در حال حاضر در بخش سایکوسوماتیک (روان‌تنی) بیمارستان کوثر سنندج تحت مراقبت‌های ویژه قرار دارد».

این خبرنگار روز ۱۷ آذر بازداشت شده بود. به نوشته هه‌نگاو، او مهرماه سال ١۴٠٠ در بخش توسعه اقتصادی جشنواره «پینووس» مقام دوم را به‌دست آورده بود.

سامان صیدی دست به خودکشی زد

سامان صیدی (یاسین)، خواننده محکوم به اعدام، در اعتراض به اتهام محاربه و حکم اعدام و شرایط زندان دست به خودکشی زده است.

«شبکه حقوق بشر کردستان» گزارش کرده که آقای صیدی با خوردن تعداد زیادی قرص اقدام به خودکشی کرده، اما پس از انتقال به بهداری و شستشوی معده از مرگ او جلوگیری شده است.

سامان صیدی، معروف به سامان یاسین، متولد ۱۳۷۷ روز دهم مهر در خانه خود در تهران بازداشت و از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی با اتهامات «محاربه از طریق کشیدن سلاح کلت کمری و شلیک سه تیر هوایی به اجتماع» و «تبانی به‌ قصد اقدام علیه امنیت کشور» به اعدام محکوم شد.

این خواننده معترض در دوران بازداشت از حق دسترسی به وکیل اختیاری محروم بوده و یک منبع آگاه به رادیوفردا گفت که وکیل تسخیری از او خواسته است «تا تیراندازی هوایی را گردن بگیرد تا نجات یابد».

به گفته این منبع، اعترافات اجباری تحت شکنجه، همزمان با اقدامات وکیل تسخیری، باعث صدور حکم اعدام برای این معترض شده‌ است. این در حالی است که در پرونده آقای صیدی هیچ سند و مدرکی دال بر اتهاماتی که به او منتسب داده شده وجود ندارد.

این خواننده بعد از اعدام ناگهانی محسن شکاری و مجیدرضا رهنورد، از نظر روحی در شرایط خوبی به‌ سر نمی‌برد».



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: