آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 2 دی ماه 1401 = 23-12 2022

ولی فقیه طالبانی: زن کِشت‌زار مرد است، نه اینکه آموزش ببیند

وزارت تحصیلات عالی طالبان طی نامه‌ای به تمام دانشگاه‌های دولتی و خصوصی افغانستان دستور داد که دختران این کشور «تا اطلاع ثانوی» حق ادامه تحصیل در دانشگاه‌ها را نخواهند داشت.

در همین زمینه، وزیر تحصیلات عالی طالبان درباره تحصیل دختران توضیح داد: جلوگیری از آموزش دختران، دستور پیامبر است. زن کشت‌زار مرد است و بر زن واجب است که در خدمت مرد باشد، نه اینکه آموزش ببیند...

محمد ندیم که در روزهای اخیر در اظهارنظرها و چند پست مختلف در شبکه‌های اجتماعی از تصمیم طالبان مبنی بر ممنوعیت ورود دختران و زنان به دانشگاه‌های افغانستان دفاع کرده است در تازه‌ترین اظهاراتش در گفت‌وگو با تلویزیون افغانستان، بار دیگر دلایل خود برای این ممنوعیت را برشمرد و گفت: «رعایت نکردن حجاب، رفت و آمد از ولایتی به ولایتی دیگر برای اقامت در خوابگاه، برنامه درسی غیرقانونی و وجود دانشکده‌هایی که زنان نیازی به تحصیل در آنها ندارند.»

در اعتراض به بستن دروازه دانشگاه‌ها بر روی دانشجویان زن، «۶۰ عضو» هیات علمی دانشگاه‌ها در سراسر افغانستان استعفا داده‌اند.

عبیدالله وردک، استاد دانشگاه کابل که خود نیز روز گذشته در توییتی استعفای خود را اعلام کرده است، فهرستی از نام‌های ۵۹ استاد دانشگاه‌های دولتی را منتشر کرده است که به گفته او در «اعتراض» به منع تحصیل دختران استعفا کرده‌اند. این استادان از افغانها و جامعه بین‌المللی می‌خواهند که از دختران دانشجو حمایت کنند.

در پی بسته شدن در دانشگاه‌ها به روی زنان افغانستان توسط طالبان،⁣ تعدادی از دانشجویان مرد دانشگاه ننگرهار در اعتراض به این تصمیم از حضور در کلاس‌ها سر باز زدند. این دانشجویان مورد تشویق همکلاسی‌های زن خود قرار گرفتند.




حقیقتگو December 23, 2022 07:17 PM

حاکم شدن طالبان درافغانستان هرگزوابدا" خواسته مردم افغانستان نبود ولی خواسته ودست آورد همان کشورهائی ازجمله امریکا واروپا که طالبان خمینی رابرایران حاکم کردند وهمین کشورها هم بودند که حالا برای مردم ایران اشک تمساح می ریزند وشجاعت مردم ایران درکشته شدن ودستگیرشدن وزندانی شدن وتجاوزشدن برای عوام فریبی وفرارازفاجعی که درایران برپا کرده اند ارزان قیمت می ستایند هزاران وطن پرستان ایرانی اززن ومرد وپیرجوان بدستورخمینی وخلخالی ها اعدام وتیرباران شدند ولی درکشورهای برپا کننده حکومت طالبان خمینی نه انتقادی کردند ونه ازبلندگوهای حقوق بشری شان سخنی بیرون زد وحتی تاکنون محترمانه آخوندجلاد وضدایرانی طالبان خمینی وخامنه ای رهبران مذهبی ایران قلمداد می کنند ونه دیکتاتورهای خون اشام

گزارش یا اعتراض به این نظر


آریا پارت December 23, 2022 09:11 PM

رفتار طالبان غیر انسانی هست ولی غیر دینی نیست در قرآن محمد هم گفته که زنان کشتزار مردان هستند شتر سواری دولا دولا نمیشه یا اسلام یا زندگی انتخاب با ماست

گزارش یا اعتراض به این نظر


فضول میرزا December 24, 2022 06:20 PM

خوشبختانه در افغانستان که انواع اسلحه به وفور یافت میشود! تعداد مردمی که مخالف طالبان هستند هم به مراتب بیشتر از طالبان است پس معطل چه هستید؟

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: