آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 3 دی ماه 1401 = 24-12 2022

اقتصاد زیرزمینی بیخ گوش بازار دلار؛ نرخ واقعی در کف بازار

سایت اقتصادی گسترش نیوز نوشت: بازار ارز شرایط پر چالشی را سپری می‌کند و قیمت دلار روز به روز در حال افزایش است. این در حالی است که مداخلات دولت و بانک مرکزی نیز جوابگو نبوده است. اگرچه دولت تصور می‌کرد اوراق گواهی بازار ارز را مهار می‌کند اما شواهد موجود در بازار آزاد نشان می‌دهد، کاری از پیش نرفته است.

به نظر می‌آید بازار متشکل ارزی نیز افسار دلار را نتوانسته نگه دارد و حتی اثر سو داشته است. از سویی دیگر دولت با برچیده‌ شدن خرید و فروش‌های خیابانی دلار نیز در تلاش مضاعف برای کاهش مافیا و در نتیجه آن تنظیم و کنترل بازار دلار بود. همه این موارد در حالی است که اکنون با دلار ۴۰ هزار تومانی و بازار‌های آشفته تحت تاثیر آن روبرو هستیم.

یک کارشناس اقتصادی درباره تاثیر برچیده‌ شدن خرید و فروش دلار در خیابان فردوسی بیان کرد: چنین بگیروببندهایی از ابتدای انقلاب تاکنون وجود داشته است، فارغ از اینکه کنترل‌های خیابانی مشکل را به صورت اساسی حل نمی‌کند. چنین راهکارهایی به صورت مقطعی راهگشا است؛ زیرا اقتصاد زیرزمینی را شکل می‌دهد. چنین اقتصادی قیمت ارز را گران‌تر خواهد کرد. باید بپذیریم که قیمت بازار آزاد روی بانک مرکزی تاثیر می‌گذارد و نرخ واقعی ارز همان بازار است نه نرخ‌های اعلامی بانک مرکزی.

دولت در مهار گرانی ها ناتوان است

حدود یک سال و نیم از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد، اما وضعیت اقتصادی، بحرانی است و آشفتگی در تیم اقتصادی دولت به وضوح دیده می‌شود که این اتفاقات منجر به اعتراضات و انتقادات شدیدی در جامعه شده است.

به گزارش اقتصاد 24، ناکارآمدی و عدم هماهنگی تیم اقتصادی دولت به قدری زیاد که آنقدر آش را شور کرده که حتی چهره‌های نزدیک به دولت و رسانه‌های سمپاد دولت نیز از این وضعیت انتقاد کرده‌اند.

نمونه اخیر آن سعید محمد است که در تازه‌ترین توییت خود نوشت: «ناهماهنگی، بی‌برنامگی و کم‌تجربگی از آفت‌های تیم اقتصادی دولت است ... البته سکوت مجلس جای تامل دارد! قطعا رضایت مردم مهم‌تر از رضایت سهم‌خواهان است، ولی ظاهرا از این تیم همه راضی‌اند به‌جز مردم!»




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: