آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 4 دی ماه 1401 = 25-12 2022

ایران؛ بیش از ۶۵۰دانشجو از سوی نیروهای امنیتی ربوده شده‌اند

کانون بین‌المللی دانشگاهیان ایرانی، در نامه سرگشاده‌ای به روسای دانشگاه‌ها نوشتند که طی صد روزی که از اعتراضات می‌گذرد، بیش از ۶۵۰ دانشجو از سوی نیروهای امنیتی و اطلاعاتی ربوده شده‌اند.

این کانون در نامه خود خواستار مشخص شدن عاملان قتل دانشجویان کشته‌شده و پیگیری وضعیت دانشجویان زندانی شدند.

این کانون در ادامه نوشته است که «۲۱ نفر از دانشجویان به جرم اعتراض مسالمت‌آمیز، حکم زندان حتی تا ۵ سال گرفته‌اند و حکم شلاق نیر برای تعدادی از آنها لحاظ شده» و این را «مایه شرمساری وزارت علوم» دانسته است.

این نامه ادامه می‌دهد: «چنانچه روسای دانشگاه‌ها توانایی لازم جهت حمایت از دانشجویان دانشگاه تحت مدیریتشان را ندارند، انتظار می‌رود در اسرع وقت از سمت خود استعفا دهند. اصرار بر ادامه روند موجود در مدیریت دانشگاهی، به معنای مسئولیت غیرقابل انکار تک تک این مدیران در مقابل سرنوشت دانشجویان زندانی و کشته شده است. مسئولانی که امروز وظیفه خود را به درستی انجام ندهند، به زودی در مقابل قانون عادلانه و حافظه جامعه پاسخگو خواهند بود.»

احضار استاد دانشگاه شریف، به وزارت اطلاعات

علی شریفی زارچی، از اساتید دانشگاه شریف از احضار خود به وزارت اطلاعات خبر داد. احضار این استاد دانشگاه از سوی وزارت اطلاعات در حالی است که با وجود بازداشت صدها دانشجو و تعلیق و اخراج شماری از استادان، اعتراضات دانشگاهیان در همراهی با اعتراضات سراسری همچنان ادامه دارد.

این عضو هیئت علمی بیوانفورماتیک و هوش مصنوعی دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف در توییتی نوشت: «امروز عصر از وزارت اطلاعات احضار شدم و فردا صبح به آنجا خواهم رفت، مصمم‌تر از همیشه برای ایران عزیزمان.»

پیش از این شماری از استادان و اعضای هیات علمی در دانشگاه‌های تهران به دانشگاه ممنوع الورود، تعدادی «تعلیق» و شماری نیز «اخراج» شده‌اند و حتی تعدادی از استادان و مدرسان دانشگاه به دلیل حمایت از دانشجویان و اعتراضات سراسری بازداشت شده‌اند.

دلیل احضار علی شریفی زارچی، از اساتید دانشگاه شریف، اعلام نشده است اما او از جمله استادانی است که از آغاز اعتراضات سراسری به ویژه پس از حمله دهم مهر ماه نیروهای امنیتی به دانشگاه شریف، از حق اعتراض دانشجویان دفاع کرده است.

به گزارش رادیو فردا، حمله نیروهای امنیتی به دانشگاه صنعتی شریف از عصر یک‌شنبه دهم مهر ماه آغاز شد و این نیروها با ورود به محوطه داخلی دانشگاه شریف اقدام به ضرب و جرح و تیراندازی به ویژه با سلاح‌های ساچمه زن به سوی دانشجویان از جمله در پارکینگ طبقاتی دانشگاه کردند و تا صبح روز بعد ده‌ها دانشجوی این دانشگاه را زخمی یا بازداشت کردند.

علی شریفی زارچی علاوه بر حمایت از دانشجویان بارها به فضای امنیتی دانشگاه نیز اعتراض کرده است.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: