آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 4 دی ماه 1401 = 25-12 2022

امیدواری دولت جدید در اسرائیل به عادی‌ سازی رابطه با عربستان

در آستانه آغاز به کار دولت جدید بنیامین نتانیاهو و بازگشت او به قدرت، رسانه‌های اسرائیل گزارش دادند که مذاکرات میان اسرائیل، آمریکا و عربستان برای دستیابی به توافق عادی‌سازی مناسبات میان اسرائیل با دولت سعودی به جریان افتاده است.

شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل شنبه شب گزارش داد که نتانیاهو نسبت به تحقق این توافق بسیار خوش‌بین است. حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو در روزهای گذشته توافق ائتلاف با احزاب راست‌گرا و مذهبی را برای تشکیل دولت جدید امضا کرده که به نوشته رسانه‌های اسرائیل، پیشبرد سیاست الحاق کرانه باختری رود اردن بخشی از توافق لیکود با حزب «صهیونیسم مذهبی» است.

اما به نوشته روزنامه یدیعوت آحرونوت، با وجود این توافق داخلی، بنیامین نتانیاهو در مذاکرات جاری پشت پرده با آمریکا و سعودی، ابراز آمادگی کرده تا الحاق شهرک‌های کرانه باختری را در برابر توافق صلح با سعودی، متوقف یا تعلیق کند.

به گفته شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل، رهبران طیف راست‌گرای «صهیونیسم مذهبی» و جنبش «اقتدار یهودی» نیز درک می‌کنند که به خاطر دستیابی به صلح تاریخی با عربستان، می‌توان از عملی کردن خواسته‌های دیرینه این احزاب در قبال الحاق شهرک‌های یهودی‌نشین صرفنظر و به دریافت بودجه برای ارتقای زندگی ساکنان آن اکتفا کرد.

بنیامین نتانیاهو در گفت‌وگو با روزنامه آمریکایی جوئیش اینسایدر گفت: «امیدوارم که صلح کامل و رسمی (با عربستان) را، مانند توافق صلح با بحرین و امارات، برقرار کنم».

او افزود «این به رهبری عربستان بستگی دارد که در این باره تصمیم بگیرد و امیدوارم که آن‌ها تصمیم بگیرند… تا این هدف مهم عملاً بدست آید».

به گفته وی، حصول توافق عادی‌سازی رابطه میان عربستان و اسرائیل به معنی پایان نزاع اعراب و اسرائیل خواهد بود.

پیمان‌های موسوم به صلح ابراهیم که با رهبری بنیامین نتانیاهو در دولت دونالد ترامپ عملی شد، صلح میان اسرائیل با امارات متحده عربی، بحرین، مراکش و سودان را در پی آورد.





Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: