آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 5 دی ماه 1401 = 26-12 2022

شدت گرفتن نگرانی‌ها از احتمال اعدام "قریب‌الوقوع" محمد قبادلو

قوه قضائیه شب گذشته ویدیویی مبنی بر اتهامات محمد قبادلو، معترض ۲۲ ساله منتشر کرد. با توجه به این که چنین ویدیوهایی پیشتر درباره مجیدرضا رهنورد و محسن شکاری، دو معترض اعدام شده هم منتشر شده بود، نگرانی‌ها درباره احتمال اعدام قریب‌الوقوع محمد قبادلو افزایش یافته است.

دیوان عالی جمهوری اسلامی دو روز پیش با اصلاحیه‌ای اعلام کرد فرجام‌خواهی محمد قبادلو رد و حکم اعدام او «ابرام» شده است.

در حالیکه فعالان و نهادهای حقوق بشری از احتمال اعدام «قریب‌الوقوع» محمد قبادلو اظهار نگرانی می‌کنند، خبرگزاری رسمی قوه قضاییه خامنه ای مطلبی منتشر کرده با عنوان «نگاهی به جنایتی که محمد قبادلو مرتکب شد».

خبرگزاری میزان نوشت: «در حالی که دادگاه محمد قبادلو در حال برگزاری بود، مادر وی با تهیه و ضبط یک فیلم در خصوص پرونده فرزندش ضمن وارونه نشان دادن ماجرا، موضوع را به گونه‌ای خلاف واقع مطرح کرد و قبل از آنکه دادگاه در خصوص این پرونده حکمی را صادر کند، اعلام کرد که فرزندش به حکم اعدام محکوم شده است.»

اتهام‌ محمد قبادلو اصابت خودروی پیکان به ماموران و کشته شدن یک مامور و مجروح شدن پنج مامور دیگر عنوان شده است.

خبرگزاری قوه قضائیه خامنه ای درباره بیماری محمد قبادلو هم نوشت: «روانپزشک سازمان پزشکی قانونی» در دادگاه ابتلای او به بیماری دوقطبی و نخوردن داروهایش را وارد ندانسته است.

بی‌بی‌سی مدارکی را دیده که نشان می‌دهند بیمارستان میلاد شهریار تایید کرده محمد قبادلو از سال ۱۳۹۵ به دلیل بیماری دوقطبی در این بیمارستان تحت درمان بوده است. در گواهی پزشکی بیمارستان میلاد شهریار تاکید شده که «پرخاشگری و انجام کارهای خطرناک» از علائم بوده است.

به گفته عفو بین‌الملل ۲۶ نفر در خطر اعدام هستند. قوه قضاییه تاکنون اعدام دو نفر را در ارتباط با اعتراض‌های فعلی اعلام کرده است.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: