آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 8 دی ماه 1401 = 29-12 2022

ترانه علیدوستی در سلول انفرادی است؛ زمزمه‌ اکانت‌های بی‌هویت

با گذشت ۱۲ روز از بازداشت ترانه علیدوستی، حمایت هنرمندان از این بازیگر سینما ادامه دارد. اعتراض به حجاب اجباری نیز با وجود بگیر و ببندها و تهدیدهای جمهوری اسلامی تداوم یافته است. در جدیدترین نمونه، لیلی رشیدی، بازیگر، بار دیگر عکسی بدون حجاب اجباری از خود منتشر کرد.

لیلی رشیدی با انتشار عکسی بدون حجاب در اینستاگرامش نوشت: «من حرف خودم را خواهم زد ...» او نام ترانه علیدوستی، بازیگر زندانی و شعار «زن زندگی آزادی» را هشتگ کرد.

به گزارش ایران اینترنشنال، رشیدی پیش از این و در همراهی با اعتراضات، به حجاب اجباری «نه» گفته و همچون بسیاری از زنان هنرمند و ورزشکار، عکسی بی‌ روسری از خود منتشر کرده بود.

او در دهمین روز بازداشت ترانه علیدوستی هم همگام با دیگر هنرمندان، با انتشار عکس و متنی یکسان، از «چشم به راهی» برای آزادی این بازیگر نوشته بود.

فاطمه معتمدآریا و سحر دولتشاهی، دو بازیگر دیگری هستند که در روزهای گذشته خواستار آزادی ترانه علیدوستی شده‌اند.

پیش از این هم ده‌ها هنرمند و چهره مطرح جهان و ایران بازداشت ترانه علیدوستی را محکوم کرده و خواهان آزادی او شده‌اند.

از جمله ژولیت بینوش، بازیگر فرانسوی برنده اسکار که به تازگی با انتشار تصویری از ترانه علیدوستی، اعدام‌ معترضان و زندانی کردن هنرمندان و شهروندان ایرانی را محکوم کرد و نوشت: «ما داریم شما را می‌بینیم، از مبارزه شما آگاهیم، شما را فراموش نمی‌کنیم. یاد تمام هنرمندان ایرانی، زنان و مردانی هستیم که زندانی شده‌اند و آنان که در ایران مورد بدرفتاری هستند. شرم بر اعدام‌های حکومتی ایران، شرم بر فقدان شفقت و فهم.»

نوشین جعفری، خبرنگار و عکاس زندانی در زندان اوین هم روز گذشته با انتشار نامه‌ای در حمایت از ترانه علیدوستی، نوشت: «چند روزی است زمزمه‌های اکانت‌های بی‌هویت و سایبری برای نسبت دادن اکانتی [به ترانه علیدوستی] بلند شده است که خیلی از کاربران توییتر صدای او را که یک مرد است شنیده‌اند و انگار پایانی بر پرونده‌سازی‌های مضحک و نخ‌نما برای فعالان مدنی وجود ندارد.»

او ایستادن ترانه علیدوستی کنار مردم سرزمینش را «بزرگ‌ترین جرمی»‌ خواند که یک هنرمند می‌تواند در این جغرافیا مرتکب شود و از تمام فعالان حوزه فرهنگ و هنر، فعالان مدنی و نهادهای حقوق بشری خواست بی‌تفاوت نباشند و اجازه ندهند روند پرونده‌سازی‌های بی‌اساس و بدون سند و مدرک ادامه پیدا کند.

پیشتر نرگس محمدی، فعال حقوق بشر زندانی نیز در یادداشتی از زندان با اشاره به حبس ترانه علیدوستی در سلول انفرادی نوشت: «آنچه بر سرمان می‌آید از شر و ظلم و ابتذال و تزویر حکومت دینی استبدادی است.»

در روزهای گذشته اتحادیه بازیگران سینما، تلویزیون و رادیوی آمریکا و جشنواره‌های فیلم لوکارنو، برلین و کن هم بازداشت این بازیگر مطرح را به شدت محکوم کرده و افزودند در کنار زنان و مردان ایرانی که برای به دست آوردن حقشان مبارزه می‌کنند، می‌ایستند.

ترانه علیدوستی روز ۲۶ آذر با یورش ماموران امنیتی به خانه‌اش بازداشت شد و در بند ۲۰۹ اوین زندانی است.

جزییاتی از وضعیت ترانه علیدوستی در اوین در دست نیست و تنها تماس او با خانواده‌اش همان تماس کوتاه روز اول بوده و خانواده و دوستان او نگران وضعیت سلامتش هستند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: