آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 19 دی ماه 1401 = 09-01 2023

چرا دستگاه اطلاعاتی حکومت شایعه ترور صلواتی را پخش کرد؟

اخیرا در شرایطی شایعه ترور قاضی صلواتی در مرکز توجه شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت که خطر مرگ معترضان بازداشتی را تهدید می‌کرد. در نهایت هم دو جوان اعدام شدند. ایرج مصداقی، تحلیلگر سیاسی، منشأ این شایعه را امنیتی می‌داند.

هنگامی که نظام اسلامی تصمیم به قتل محمدمهدی کرمی و محمد حسینی، دو جوان بی‌گناه به اتهام قتل روح‌الله عجمیان، عضو بسیج، در مراسم چهلم حدیث نجفی گرفت، ناگهان خبر ترور قاضی صلواتی در ورودی خانه‌اش از سوی کانال ناشناس "ژوپیتر" (Jupiter) انتشار یافت که در فضای مجازی مورد استقبال شدیدی قرار گرفت. هم‌زمانی این دو واقعه اتفاقی نیست و با صلاحدیدهای امنیتی صورت گرفته است.

خبر منتشرشده توسط "ژوپیتر" بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار بار دیده شده است. بسیاری با دیدن تیک آبی فریب خورده تصور می‌کنند که این کانال موثق است و گرداننده آن شناخته‌شده. در حالی که اینطور نیست؛ بعد از آن که ایلان ماسک توئیتر را خرید، تیک آبی را می‌توان با پرداخت هزینه‌ای در ماه خریداری کرد. داشتن تیک آبی بیانگر اعتبار کانال نیست. صاحب این کانال با پرداخت هزینه ماهانه دارای تیک آبی شده است.

از جمله دلایلی که می‌توان بر جعلی بودن این خبر به آن اشاره کرد، اطلاع‌رسانی دقیق در مورد تعداد گلوله‌هایی است که ادعا شده بود به قسمت‌های مختلف بدن صلواتی از جمله آلت تناسلی وی اصابت کرده است. روشن است که سازنده خبر با توجه به شناختی که از فرهنگ مردم دارد، در صدد مهیج کردن هرچه بیشتر خبر و در نتیجه دهان به دهان شدن آن است. گویی پزشکی قانونی پس از معاینه دقیق جسد در مورد تعداد گلوله‌ها و محل اصابت آن‌ها گزارش می‌دهد و نه تیمی که چند ثانیه فرصت برای عملیاتی مهیج داشته است و سخنگویی هم دارد که لحظه به لحظه در فضای مجازی گزارش می‌دهد.

در گزارش مربوطه هیچ خبری از محافظان صلواتی نیست و تنها به این نکته اکتفا شده است که وی در ساعت ده شب با شلیک پنج گلوله به قتل رسید. در مورد محل قتل وی نیز دو خبر متفاوت همان کانال انتشار داد: ۱- "در حیاط خانه‌مخفی همسر دومش" ۲- "در حال ورود به پارکینگ تا قبل از بسته‌شدن در پارکینگ".

همچنین این کانال از چگونگی سوگواری دختر و همسر صلواتی نیز خبر می‌داد گویا در خانه صلواتی حضور دارد و همه زنان را می‌شناسد و نسبت به رابطه آن‌ها با صلواتی اشراف دارد. نکته بعدی اطلاع از تصمیم‌گیری در مورد محل برگزاری مراسم بزرگداشت صلواتی و روز آن بود.

پس از میدان‌داری کانال امنیتی فوق، در پرده دیگر این سناریو نظام اسلامی بدون آن که صلواتی را به صحنه بیاورد از طریق رسانه‌های امنیتی همچون تسنیم و... به تکذیب خبر پرداخت.

در ادامه، همین سناریو، پس از مدتی که آب‌ها از آسیاب بیافتد به گونه‌ای قاضی صلواتی را به صحنه می‌آورد تا هم به مردمی که خوشحالی کرده بودند دهن‌کجی کند و هم رسانه‌های خود را ناشر اخبار واقعی جلوه دهد و هم مهری بزند بر بی‌‌اهمیت بودن اخبار منتشرشده پیرامون قتل صلواتی.

فساد اخلاقی قاضی صلواتی

طبق برخی گزارش‌ها «در رابطه با زندانیان غیر سیاسی که معمولا کمتر امکان اعتراض و انعکاس رسانه‌ای ظلم‌های رفته بر خود را دارند، صلواتی شخصاً همسران جوان این زندانیان را به صورت غیرقانونی احضار و آنها را ترغیب به طلاق از شخص زندانی کرده است. در بعضی موارد وی مطالب فسادآلودی را نیز با آنها مطرح کرده است.»

ابوالفضل قدیانی، یکی از اعضای ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، در نامه‌ای سرگشاده به صادق لاریجانی، رئیس وقت قوه قضاییه، در مورد سوابق صلواتی نوشت: «باز به خوبی می‌دانید که این فرد در خود قوه قضاییه و در بین قضات به ارتکاب انواع مفاسد معروف است. اگر لازم شد من در آینده در مورد مفاسد وی توضیح خواهم داد تا مردم بدانند در دستگاهی که باید پاک‌ترین و شریف‌ترین افراد در مسند قضا بنشینند، چگونه افراد فاسد جایزه می‌گیرند و ارتقا پیدا می‌کنند و علیه افراد شریف و خدوم این آب و خاک حکم صادر می‌کنند.»

این سخنان اما تأثیری نداشت و متأسفانه قدیانی و دیگر کسانی که از سوابق ننگین صلواتی خبر دارند، تا کنون در این باره روشنگری نکرده‌اند و صلواتی همچنان در پناه دستگاه قضایی و امنیتی رژیم به جنایات مشغول است.

منبع: دویچه وله



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: