آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 22 دی ماه 1401 = 12-01 2023

ربودن دانش‌ آموزان و تداوم فشارهای امنیتی به رسانه‌ها در ایران

در حالی که هشدارهای جهانی درباره خطر اعدام معترضان در ایران ادامه دارد، گزارش‌ها حاکی از سایر شیوه‌های سرکوبگرانه جمهوری اسلامی، از جمله ربودن کودکان، صدور احکام سنگین و شکنجه معترضان زندانی است.

کانال تلگرام شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان گزارش داد معید حسینی، دانش‌آموز ۱۷ ساله، در جوانرود به دست نیروهای امنیتی بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شده است.

وکیل و مادر نسيم سلطان بيگى، خبرنگار و فعال دانشجویی نیز در توییت‌های جداگانه از بازداشت او حين خروج از كشور در «فرودگاه امام خميني» خبر دادند و گفتند از محل نگهداری او اطلاعی در دست نیست. وسایل نسیم سلطان‌بیگی نیز هنگام بازداشت توقیف شده‌اند.

تداوم فشارهای امنیتی به رسانه‌ها

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران اسامی ۳۰ روزنامه‌نگاری را منتشر کرد که از آغاز خیزش انقلابی دستگیر شده‌اند و همچنان در بازداشت به سر می‌برند. ساعاتی بعد اما این انجمن خبر از آزادی دو تن از این افراد با قرار وثیقه داد تا تعداد روزنامه‌نگارانی که همچنان بازداشت‌اند به ۲۸ نفر برسد.

بر اساس گزارش کمیته و هیات اجرایی پیگیری وضعیت روزنامه‌نگاران بازداشت شده، از آغاز اعتراضات و بر مبناى گزارش‌هاى رسمى و غير رسمى حدود ۷۰ روزنامه‌نگار بازداشت شده‌اند که تعدادى از این افراد با قرار وثیقه اکنون آزاد هستند.

این کمیته و هیات، فهرستی نهایی از وضعیت ۳۰ روزنامه‌نگار بازداشتی را تا تاریخ ۲۰ دی‌ ماه ۱۴۰۱تهیه و ساعاتی بعد خبر از آزادی دو تن از آنان به‌ نام‌های امید طحان بیدهندی و مریم قناد به قید وثیقه داد.

اسامی ۲۸ روزنامه‌نگار دیگری که همچنان در بازداشت هستند به شرح زیر است:

فرخنده آشوری، ایمان به‌پسند، امیرحسین بریمانی، میلاد بیدریغ، احسان پیربرناش، علیرضا جباری دارستانی، آریا جعفری، نیلوفر حامدی، پیام خدابنده‌لو، اسماعیل خضری، علی خطیب‌زاد، مارال دارآفرین، ملیحه درکی، سجاد رحمانی، سعید سیف‌علی، اشکان شمی‌پور، مهرنوش طافیان، امیر عباسی، میلاد علوی، مهدی قدیمی، شهریار قنبری، مسعود کردپور، الهه محمدی، روح‌الله نخعی، امید هرمزی، ویدا ربانی، فرزانه یحیی‌آبادی و حسین یزدی.

کمیته و هیات اجرایی پیگیری وضعیت روزنامه‌نگاران بازداشتی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران همچنین خبر داد علاوه بر این بازداشت‌ها، تعداد قابل توجهی از روزنامه‌نگاران نیز «احضار» شده‌اند.

در همین حال به گزارش ایران اینترنشنال، باب منندز، سناتور ارشد دموکرات و رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکايی گفت: ویدا ربانی، روزنامه‌نگار ایرانی، صرفا به دلیل تعهدش به حقیقت به بیش از هفت سال زندان محکوم شده است. من نیز در کنار سایر تقاضاهای جهانی، خواستار آزادی او و سایر معترضان و روزنامه‌نگارانی هستم که رژیم به ناحق آنها را بازداشت کرده است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: