آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 23 دی ماه 1401 = 13-01 2023

ریزش بزرگ یا دومینوی جدا شدن از نظام شده کابوس بیت رهبری

به رغم سابقه روی گرداندن برخی از وابستگان نظام به حکومت، آنچه در چهار ماه اخیر و در پی اعتراض‌های گسترده خیابانی رخ داده، از نگاه برخی یک «ریزش بزرگ یا دومینوی جدا شدن از نظام» توصیف شده که با تمام آنچه در سال‌های گذشته رخ داده قابل مقایسه نیست.

به گزارش بی بی سی، دور جدید روی گرداندن از جمهوری اسلامی نیز در سطح مختلفی رخ داده است. از جمله برخی وابستگان و چهره‌های رده‌بالای حکومت سکوت کرده‌اند و حاضر نشدند پشت نظام بایستند. گروهی نیز به شکل علنی ازعملکرد حکومت در سرکوب معترضان انتقاد کردند و فاصله معناداری با حکومت اتخاذ کردند.

و البته گروهی نیز با انتشار بیانیه و اظهارنظرهای رسانه‌ای از اعتراض‌ها حمایت کردند.

به رغم اینکه هم‌اکنون تمامی ارکان قدرت در جمهوری اسلامی در دست کسانی است که قرابت فکری قابل ملاحظه‌ای با آیت‌الله خامنه‌ای و فرماندهان نظامی سپاه دارند، حتی برخی از همین مسئولان و نمایندگان مجلس نیز حاضر نشدند از تریبون مجلس یا رسانه‌ها علیه معترضان حرفی بزنند.

در تاریخ ۱۵ آبان‌ماه خبری منتشر شد که ۲۲۷ نفر از نمایندگان مجلس در بیانیه‌ای خواستار صدور احکام محاربه و اعدام برای معترضان شدند و بیانیه با استقبال روزنامه‌هایی مانند کیهان روبرو شد، بعضی از نمایندگان مجلس آن را «جعلی و مخدوش» خوانند و برخی نیز امضاکردن چنین بیانیه‌ای را رد کردند و گفتند از آن اطلاعی نداشته‌اند.

روزنامه شرق در ۲۸ آبان‌ماه در مطلبی با عنوان «ردپای سوپر انقلابی‌ها»، از قول یک نماینده مجلس نوشت: «در خوش‌بینانه‌ترین حالت صد‌وچند نفر این بیانیه را امضا کرده‌اند و این حرف را هم ثابت می‌کنم و اصلا محال است این تعداد نماینده مردم خواستار قصاص یا اعدام معترضان یا به قولی اغتشاشگران و بازداشتی‌ها شده باشند.»

از سوی دیگر بخشی از روحانیون شاخص مانند عبدالله جوادی آملی، از مراجع تقلید مطرح قم که نزدیک به حکومت است، مصطفی محقق داماد، رئیس پیشین بازرسی کل کشور و اعضای جامعه محققین ومدرسین حوزه علمیه قم در بیانیه‌ها و سخنرانی‌های مختلف نسبت به مدیریت کشور و اعدام معترضان واکنش‌های تند و صریحی داشتند و احکام دستگاه قضایی ایران را به چالش کشیدند.

بخشی از مراجع تقلید اگرچه از معترضان حمایت نکردند، اما سرکوب حکومت را تایید نکردند و حاضر نشدند بخصوص در تفسیر محاربه و افساد فی‌الارض با حکومت همراهی کنند.

بخش دیگری از ریزش‌ها، متوجه خانواده کشته‌ شده‌های جنگ ایران و عراق است که همانند آسیه باکری (فرزند مهدی باکری از فرماندهان ارشد سپاه که در جنگ جانش را از دست داده) از مسئولان خواستند که پای «شهدا» را برای سرکوب معترضان وسط نکشند.

خانم باکری نوشت: «از اسم پدرم برای سرکوب مردم استفاده نکنید.»

حسین قدیانی روزنامه‌نگار و نویسنده سابق روزنامه کیهان که پدرش را در جنگ از دست داده و این روزها نقدهای تندی علیه رفتار حکومت با معترضان می‌نویسد، در یکی از نوشته‌هایش می‌گوید: «عادت جمهوری اسلامی شده که بعد از هر غائله‌ای، ناگهان یاد شهدا بیفتد.»

آقای قدیانی در کانال تلگرامی‌اش نوشت: «اعدام‌ها سقوط‌‌ تان را تسریع می‌کند ... اختفای شما پشت تابوت شهدا هیچ چیز از جرائم‌تان کم نمی‌کند. جرم بزرگ شما این است که ناظر بر نظریه‌ پایان مماشات، خطای محسن شکاری را می‌بینید اما خطبه‌های خونی شماری از ائمه‌ی جمعه را نه».

کسانی که جلوی رهبر ایستادند

در حالی که حکومت این روزها تلاش دارد تا شرایط کشور را عادی جلوه دهد و با اجرای دوباره طرح حجاب و عفاف نشان دهد که آب از آب تکان نخورده است، سخنان کسانی مانند ابراهیم رئیسی نشان می‌دهد که دست‌کم سکوت نخبگان، خواص و نزدیکان نظام بی‌سابقه است.

یکی از مهم‌ترین بخش‌های حکومت که روی برگرداندن نخبگانش می‌تواند به تهدیدی جدی برای جمهوری اسلامی تبدیل شود، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است؛ نهادی که آن هم از این ریزش‌ها در امان نبود.

حمید اباذری، جانشین پیشین دانشگاه افسری امام حسین، طی سخنانی درجمعی از بسیجیان به صراحت گفت بخشی از رده‌های فرماندهی سپاه پاسداران در جریان جنبش اعتراضی دچاربریدگی، انفعال و سرخوردگی شدند و «مسئولان درجه یک نظام» مقابل علی خامنه‌ای ایستاده‌اند.

حمید اباذری به بسیجان گفت: «امروز داریم می‌بینیم چه بزرگانی، چه خواصی کم آوردند.»

آقای اباذری که از او پیشتر به عنوان مشاور فرمانده کل سپاه یاد می‌شد گفت: «نمی‌دانم تا فردا چه خبر است، چون به چشم دیدم سرداران بزرگی که کم آوردند. فرماندهان خود من که لحظه لحظه جنگ را بودند، زخم برداشتند، کم آوردند، مقابل ارزشها ایستادند. مقابل آقاشون ایستادند، مقابل نظام‌شان ایستادند.»

انتشار سخنان آقای اباذری بازتاب گسترده‌ای در داخل و خارج از ایران داشت. تا پیش از انتشار این ویدئو از حمید اباذری به عنوان مشاور فرمانده کل سپاه یاد شد اما روابط عمومی سپاه روز دهم دی‌ماه در بیانیه اظهارات این فرمانده ارشد را «برداشت و تحلیل شخصی» خواند و گفت او مشاور فرمانده کل سپاه نیست. اما نگفت آقای اباذری چه سمتی در سپاه پاسداران دارد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: