آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 25 دی ماه 1401 = 15-01 2023

ایران؛ حکم زندان برای یک جراح و برای بانوی پژوهشگر اجتماعی

هاشم موذن‌زاده، جراح عمومی، فعال صنفی پزشکان و مدیر مسئول پایگاه خبری «پزشکان و قانون» (پالنا) که اوایل آبان‌ماه امسال در جریان اعتراضات سراسری توسط اطلاعات سپاه بازداشت شده بود، به چهار سال حبس تعزیری و مجازات‌های تکمیلی محکوم شد.

به گزارش مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران (هرانا)، این حکم در مرحله بدوی صادر شده و در صورت تایید آن در مرحله تجدیدنظر، با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی سه سال حبس برای دکتر موذن‌زاده قابل اجرا خواهد بود.

بر اساس این گزارش، دادگاه انقلاب تهران آقای موذن‌زاده را برای اتهام‌هایی نظیر «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» و نیز «تبلیغ علیه نظام» محاکمه کرده است.

صدها تن از پزشکان در واکنش به رخدادهای متاثر از جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد، روز چهارم آبان مقابل ساختمان نظام پزشکی تهران تجمع کردند که با برخورد خشونت‌آمیز نیروهای امنیتی تجمع مسالمت‌آمیز پزشکان به تشنج کشیده شد.

هرانا همچنین گفته است که دادگاه تجدیدنظر استان تهران حکم ۵ سال حبس تعزیری نوشین کشاورزنیا، پژوهشگر اجتماعی و فعال حقوق زنان را تایید کرده است.

براساس این حکم که دادگاه تجدیدنظر استان تهران صادر کرده خانم کشاورزنیا به اتهام «اجتماع و تبانی جهت اقدام علیه امنیت ملی » به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

این فعال حقوق زنان در تاریخ ۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، پس از احضار توسط یکی از نهادهای امنیتی بازداشت و سپس به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد.

نوشین کشاورزنیا، پژوهشگر اجتماعی و فعال حقوق زنان است که طی سال‌ های اخیر تمرکز فعالیت‌ های او بر موضوع آزار و خشونت علیه زنان بوذه است.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: