آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 25 دی ماه 1401 = 15-01 2023

محکومیت چند معترض دیگر؛ حکم شلاق برای دانشجوی دندانپزشکی

در کنار صدور احکام اعدام برای برخی معترضان بازداشت‌شده، سایر این افراد نیز با احکام سنگین زندان، تبعید و ممنوعیت خروج از کشور روبرو شده‌اند. دانشجویان و فعالان مدنی به چندین سال حبس و تبعید محکوم شده‌اند.

دادگاه‌های انقلاب اسلامی در شهرهای مختلف کشور، احکام سنگینی را علیه شمار دیگری از بازداشت‌شدگان اعتراضات صادر کردند. به گزارش کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان، مهدی سبزه‌‌پرور، ۲۸ ساله که یکم مهر در تجمعات مهرشهر کرج بازداشت شده بود به پنج سال حبس و دو سال تبعید محکوم شده است.

نازلی سعیدی نیز حکم ۱۵ ماه زندان و دو سال ممنوع‌الخروجی دریافت کرده است. سعیدی، چهارم آبان به دلیل برداشتن حجاب و حمل تراکت در تبریز بازداشت و به مدت ۵۶ روز مورد بازجویی قرار گرفت. اتهامات او «اجتماع و تبانی با اغتشاشگران برای ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» اعلام شده است.

بهزاد قدیری، دانشجوی دندانپزشکی بیرجند نیز ۱۴ مهر و چند روز پس از شرکت در یک تجمع مجوزدار در دانشگاه بازداشت شد و دادگاه علاوه بر سه سال و سه ماه حبس، حکم به ۵۰ ضربه شلاق به او داده است.

حکم چهار سال حبس امین امانت، از فعالان حوزه چاپ و نشر نیز با اتهامات «اقدام علیه امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام» که ۱۶ مهر در تهران بازداشت شده بود در دادگاه تائید شد.

بر اساس آخرین گزارش منابع حقوق بشری از زمان آغاز اعتراضات از ۲۶ شهریور در پی جان‌باختن مهسا امینی در مقر گشت ارشاد تا ۲۴ دی، حداقل ۵۲۰ نفر جان‌ خود را از دست داده‌اند و بیش از ۱۹۴۰۰ نفر هم بازداشت شده‌اند.

دادگاه‌های انقلاب اسلامی هم ۷۱۹ معترض را به احکام متفاوتی محکوم و در مجموع ۱۱۵۰۲ ماه حبس صادر کرده‌‌اند. در این اعتراضات ۷۰ کودک و نوجوان جان باخته‌اند، تا کنون ۴ نفر هم با اعدام جان خود را از دست داده‌اند و چند تن دیگر نیز با خطر اجرای حکم اعدام مواجه هستند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: