آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 26 دی ماه 1401 = 16-01 2023

اعتراف؛ ایران: بزودی ناراضیان به صف معترضان خواهند پیوست

حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجۀ مجلس شورای اسلامی گفته است که لایحۀ بودجۀ سال آینده برای سه مشکل اصلی کشور در حال حاضر، یعنی ایجاد ثبات اقتصادی، کاهش تورم و گرانی و همچنین کاهش فقر و فاصله طبقاتی چاره‌اندیشی نکرده و اساساً "به نظر نمی‌رسد چنین خطی در بودجۀ سال آتی وجود داشته باشد."

در همین حال حمیدرضا جلایی‌پور از جریان موسوم به اصلاح‌طلبان حکومتی به خبرگزاری مهر گفته است که خیزش اعتراضی جاری در ایران "به حکومت نشان داده که راهبردهایش سراب و بی‌کفایت است" و واضح است که در بحران به وجود آمده به دلیل خطاهای راهبردی حکومت "نخبگان" اعم از ورزشکاران و هنرمندان نه از "حکومت خطاکار" که از "مردم معترض" حمایت می‌کنند.

به گزارش رادیو فرانسه، جلایی‌پور سپس گفته است که وضعیت فعلی نتیجۀ "سیاست‌های راهبردی پرهزینه داخلی و خارجی حکومت است" و "حکومت با سیاست‌های غلط انبوه خود"، "جوانان عاصی، بی‌آینده، بیکار و خشمگین تولید کرده" و جز اعتراض "چه انتظاری از جوان خشمگین و بی آینده" می توان داشت؟

جلایی‌پور به حکومت اسلامی هشدار داده است که خیزش اعتراضی کنونی تنها "نوک کوه یک دگردیسی بزرگ فرهنگی، اجتماعی و نسلی است."

او با اشاره به تشدید فقر در کشور به رهبران حکومت ایران هشدار داده که اگر دست به اصلاحات فوری نزنند "هفتاد درصد جمعیت ناراضی ساکت" به صفوف معترضان در خیابان‌ها خواهند پیوست و همین به گفتۀ او ایران را (یا در واقع نظام) را با ناامنی روبرو خواهد ساخت.

جلایی‌پور یکی دیگر از خطاهای راهبردی حکومت ایران را که به انزوای بین‌المللی آن دامن زده درگیر شدن آن "در جنگ روسیه با غرب (بر سر کشور اوکراین)" دانسته که در نتیجۀ آن به ادعای جلایی‌پور سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و انگلستان "مذاکرات برجام" را متوقف کرده و به "مصالح ایران آسیب می رسانند."

تنگنای مردم خشمگین و وقاحت حکومت

مصائب ناشی از بحران گاز در ایران هم‌چنان در ۲۱استان کشور بیداد می‌کند و جان مردم را به‌ لب رسانده است. رژیم حاکم وقیحانه مردم و مصرف زیاد را عامل بحران کنونی قلمداد می‌کند. اما واقعیت آن است که حکومت خامنه ای با انهدام همهٔ زیرساخت‌های کشور، مسبب همهٔ مصائب گریبانگیر مردم ایران، از جمله بحران کنونی است.

تنها ذکر یک نمونه در این مورد کافی است. معاون سابق سازمان محیط‌ زیست فاش کرد: با هدر رفت ۱۰۰میلیون متر‌مکعب گاز در فرایند استخراج ناشی از سوءمدیریت و بی‌بر‌نامگی می‌توان گاز مورد نیاز حداقل ۱۱میلیون ایرانی را تأمین کرد و مشکل زمستان سخت نداشت.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: