آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 29 دی ماه 1401 = 19-01 2023

دهها دیپلمات اسرائیلی در کنفرانسی در نزدیکی ایران چه می کردند؟

۳۰ دیپلمات اسرائیلی کنفرانسی سه روزه دربارۀ ایران در باکو برگزار کردند

سفرای اسرائیل در کشورهای اروپا-آسیا و بالکان نشست سه روزه‌ای در باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان، برگزار و طی آن علاوه بر جنگ اوکراین دربارۀ تهدید امنیتی جمهوری اسلامی و تقویت مناسبات اسرائیل و کشورهای مسلمان گفتگو کردند.

به گزارش رادیو فرانسه، در این نشست که از دوشنبه شانزدهم ژانویه و تا چهارشنبه هجدهم ژانویه ادامه یافت، سفرای اسرائیل در اوکراین، روسیه، بلاروس، مولداوی، ازبکستان، قرقیزستان، گرجستان، صربستان، آلبانی، مقدونیه شمالی و کوزوو شرکت داشتند. به غیر از سی شرکت‌کننده در این نشست آلیز بن‌نون، مدیر امور سیاسی وزارت امور خارجۀ اسرائیل نیز در این کنفرانس سه روزه حضور داشت.

مهمترین موضوع‌های گفتگو در این نشست ظاهراً طرح‌هایی برای سال جاری میلادی در بستر جنگ اوکراین و تنش‌های فزاینده میان اسرائیل و جمهوری اسلامی ایران و همچنین تقویت پیوندهای دولت اسرائیل با کشورهای مسلمان بوده‌اند.

تاکنون پیوندهای عمیق اسرائیل و جمهوری آذربایجان تنش‌های زیادی میان تهران و باکو برانگیخته اند . مقامات آذربایجان در نامه‌ای به پارلمان اسرائیل تأکید کرده‌اند که باکو خود را دوست اسرائیل می داند و هرگز حمایت‌های این کشور را در زمینۀ امنیتی فراموش نمی‌کند.

دوشنبه گذشته معاون وزیر امور خارجۀ جمهوری آذربایجان در کنفرانسی با حضور دیپلمات‌های اسرائیلی مسائل امنیتی منطقه به ویژه جمهوری اسلامی ایران را به میان کشید. پس از این کنفرانس دیپلمات‌های اسرائیلی با حکمت حاجی‌اف، مشاور سیاسی رئیس جمهوری آذربایجان، الهام علی‌اف، ملاقات و با او دربارۀ همکاری کشورها در منطقه گفتگو کردند.

در دوره‌ای که جنگ سایۀ اسرائیل و ایران می‌تواند به جنگی علنی بدل شود، دولت آذربایجان مناسبات خود را با اسرائیل تقویت می کند. در دسامبر گذشته جمهوری آذربایجان مختار ممدوف، معاون وزیر آموزش و پرورش خود را به عنوان نخستین سفیر آذربایجان در اسرائیل معرفی کرد.

الهام علی اف، رئیس جمهوری آذربایجان، در نامه‌ای که به این مناسبت برای نخست‌وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، فرستاد، نوشت که کشورش اهمیت ویژه ای برای مناسبات خود با اسرائیل قائل است. آذربایجان نخستین کشور شیعه‌مذهب است که مناسبات گستردۀ دیپلماتیک، امنیتی و اقتصادی با اسرائیل دارد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: