آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 30 دی ماه 1401 = 20-01 2023

اعتراضات ایران؛ جلوگیری از ورود سینمای جمهوری اسلامی به برلین

دویچه وله گزارش داد: جشنواره برلین و بازار فیلم اروپا EFM پذیرای رسانه‌ها و عوامل دولتی ایران و روسیه در سال ۲۰۲۳ نخواهند بود. بنیاد سینمایی فارابی که سال‌ها در غرفه بازار فیلم شرکت داشته، از حضور محروم شده؛. تصمیمی در همبستگی با معترضان.

هیات‌های سینمایی، شرکت‌ها و دفاتر، روزنامه‌نگاران و رسانه‌هایی که مستقیما برای دولت‌های ایران و روسیه کار می‌کنند، در هفتاد و سومین دوره برلیناله غایب خواهند بود. برگزارکنندگان فستیوال گفته‌اند که این گروه را به رسمیت نمی‌شناسند.

مسئولان جشنواره برلین در اطلاعیه‌ای اعلام کرده‌اند که سیاست جشنواره‌های کن و ونیز را در باره روسیه و تقبیح حمله به اوکراین به کار خواهند گرفت. تصمیم در باره ایران نیز به منظور حمایت و همراهی و همبستگی با معترضان اتخاذ شده است.

در این اطلاعیه آمده است: «برلیناله جنگ تجاوزکارانه روسیه که قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند، قاطعانه محکوم می‌کند و همبستگی خود را با مردم اوکراین و همه کسانی که علیه این جنگ ایستاده‌اند ابراز می‌دارد. این جشنواره هم‌چنین در کنار معترضان شجاع در ایران می‌ایستد؛ شهروندانی که به دفاع از خود در برابر یک رژیم خشن و غیردمکراتیک برخاسته‌اند.»

دبیرخانه برلیناله یادآوری کرده که مقدم فیلمسازان، هنرمندان، روزنامه‌نگاران و نمایندگان مستقل صنعت سینمای روسیه و ایران در جشنواره گرامی خواهد بود و ملیت روسی یا ایرانی مانعی برای حضور دست اندرکاران نخواهد بود.

بنیاد سینمایی فارابی که "نهاد ملی سینمای ایران" و سازمانی غیردولتی و غیرانتفاعی معرفی می‌شود، تحت نظارت وزارت ارشاد جمهوری اسلامی و به عنوان بازوی اجرایی دولت در سیاست‌ها و رویه‌های فرهنگی هنری فعالیت می‌کند.

نزدیک ۳۰درصد از تولیدات سالانه سینمای ایران محصول این بنیاد است که علاوه بر تولید و توزیع فیلم در داخل و خارج، سرمایه‌گذاری و خدمات فنی مرتبط با استودیوهای صدا، دوبله و تدوین را نیز بر عهده دارد.

هفتاد و سومین دور جشنواره فیلم برلین از ۱۶ تا ۲۶ فوریه برگزار می‌شود و بازار فیلم اروپا از ۱۶ تا ۲۲ فوریه فعالیت می‌کند.

بخش پانوراما در برلیناله، با فیلم "آژیر" به کارگردانی سپیده فارسی، فیلمساز مقیم پاریس افتتاح خواهد شد. ماجرای این فیلم انیمیشن، به سال ۱۹۸۰ در آبادان، پایتخت نفت ایران باز می‌گردد، زمانی که شهر در محاصره نیروهای عراقی بود.

جشنواره معتبر فیلم برلین در دوران پاندمی کرونا دو سال وقفه داشت و سال گذشته با رعایت تدابیری چون گواهی واکسیناسیون کامل و فاصله‌گذاری به صورت حضوری برگزار شد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: