آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 1 بهمن ماه 1401 = 21-01 2023

تحلیلگر داخلی: من از الان برای آینده نظام دچار ترس و وحشت هستم

صادق زیباکلام، يكي از چهره‌هايي است كه معتقدند نه تنها آتش اعتراضات اخير خاموش نشده، بلكه مانند آتش زير خاكستر در حال تقويت و بازسازي است تا در فرصتي دوباره نمايان شود. او خطاب به سران نظام هشدار داده که باید سریعا اوضاع اصلاح شود تا بيش از اين بازار براندازي در كشور رونق پيد ا نكند.

زیباکلام با اشاره به اینکه باند حاکم در ایران قصد ایجاد حکومتی شبیه به روسیه و کره شمالی را دارد، یادآوری می کند که سابقه مبارزات آزادي‌خواهانه و دموكراتيک در ايران قابل مقايسه با روسيه و چين و اساسا هيچ‌كدام از كشورهاي منطقه نيست.

او می گوید: انقلاب مشروطه ايران در سال 1285 و 116سال قبل شكل گرفته است. بيش از يك قرن قبل، اجداد ما به دنبال حاكميت قانون و محدوديت قدرت پادشاه، آزادي بيان، برابري مردان و زنان و... بودند. آمار بگيريد، ظرف اين 116 سال چه تعداد روزنامه‌نگار و زنداني سياسي در ايران قبل و بعد از انقلاب دستگير و زنداني و اعدام شده‌اند. ببينيد چه تعداد روزنامه و مطبوعات در ايران توقيف شده‌اند. جامعه مدني در ايران از سابقه‌اي بيش از يك قرني برخوردار است. اين جامعه مدني به واسطه فضاي مجازي، اتفاقا اين روزها گسترش بيشتري پيدا كرده است. 7ميليون ايراني در خارج از كشور داريم كه اكثر آنها خواهان دموكراسي هستند. كجا چين و كره شمالي و كوبا يک چنين شرايطي دارند؟

ادامه سیاست‌های اشتباه همیشگی، ابعاد تظاهرات بعدی را بسیار گسترده‌تر می‌کند

صادق زیباکلام در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفته است: بسیاری از مدیران جمهوری اسلامی، اعتقادی به وجود بحران در ایران ندارند و آنها معتقدند (که اعتراضات سراسری) چالشی بود که تمام شد و رفت.

این استاد دانشگاه تهران گفته است: از سال ۸۸ به بعد، حرکات اعتراضی در ایران مدام رادیکال‌تر شده‌اند.

زیباکلام گفته است به نظر او دلایلی که اعتراضات اخیر را شکل دادند تمام نشده‌اند. او گفته است: معتقدم که تداوم سیاست‌های اشتباه همیشگی، ابعاد و زوایای تظاهرات بعدی را بسیار گسترده‌تر خواهد کرد.

به گفته این تحلیلگر سیاسی، اگر هیچ تغییر و اصلاحی به وجود نیاید و نظام کماکان همان سیاست‌های گذشته را دنبال کند، راه به جایی نخواهیم برد. من از الان برای آینده نظام دچار ترس و وحشت هستم.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: