آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 2 بهمن ماه 1401 = 22-01 2023

اروپا و تروریستی خواندن سپاه؛ تهدیدات توخالی و توام با ترس "نظام"

برخی نمایندگان اروپايی در بیانیه ای مشترک گفتند: این هفته، پارلمان اروپا به صراحت اعلام کرد که بی‌اعتنایی آشکار جمهوری اسلامی به کرامت انسانی و آرمان های دموکراتیک شهروندان خود، و هم‌چنین حمایت جنایتکارانه از روسیه، مستلزم تغییرات بیشتر در موضع اتحادیه اروپا در قبال رژیم تهران است. در اجلاس شورای وزیران خارجه ۲۳ژانویه (فردا دوشنبه)، سپاه پاسداران را به لیست تروریستی اتحادیه اروپا اضافه کنید.

در همین حال تهدیدات توخالی و توام با ترس مقامات و کارگزاران حکومتی در ایران ادامه دارد. در تازه ترین مورد یک نماینده مجلس خامنه ای گفته: ما طرحی را دنبال خواهیم کرد که محدودیت تردد کشتی‌های تجاری اروپایی در تنگه را به دنبال خواهد داشت.

محمدحسن آصفری در گفتگو با ایلنا، درباره مصوبه پارلمان اروپا برای تحریم سپاه پاسداران گفت: اگر پارلمان اروپا نسبت به تصمیم خودش عقب‌نشینی نکند، مطمئن باشند اقداماتی را در پارلمان خودمان دنبال خواهیم کرد و با طرح‌های چندفوریتی تردد در تنگه هرمز را برای کشتی‌های اروپایی محدود می‌کنیم که مطمئنا به نفع آن‌ها نخواهد بود، لذا بهتر است تا دیر نشده پارلمان اروپا تصمیم خودش را کنار بگذارد و عقلانیت نشان دهد و از اقدامات احساسی دست بردارد. مطمئنا موضوع تحریم سپاه بی‌ارتباط با فرجام برجام نخواهد بود و این به نفع اروپایی‌ها نیست.

این در حالیست که عبدالرضا فرجی راد، دیپلمات سابق جمهوری اسلامی در گفتگو با سایت فرارو گفته: بحران میان ایران و اروپا ادامه پیدا خواهد کرد. دلیلش هم سه عامل است. یکی اینکه اروپایی‌ها موضوع حقوق بشری در داخل ایران را رها نخواهند کرد. هر چقدر در داخل ایران شرایط بدتر شود، تنش ما با اروپا هم افزایش پیدا خواهد کرد. موضوع دوم که به نظر من مهمترین عامل در تنش میان اروپا و ایران محسوب می‌شود، موضوع همکاری ایران با روسیه در مسائل نظامی است. عمل بعدی هم موضوع مذاکرات برجام است.

امیرعبداللهیان، وزیر خارجه رئیسی امروز پس از برگزاری جلسه غیرعلنی در مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس در اقدامی متقابل در صدد قرار دادن عناصر ارتش کشورهای اروپا در لیست تروریستی است.

در همین حال حسن بهشتی پور، کارشناس مسائل بین الملل در باره تصمیم پارلمان اروپا گفت: این موضوع یک هشدار است. واقعیت این است که بخشی از نیروهای مسلح ایران را دارند تروریستی اعلام می‌کنند که این تبعات بسیار منفی برای ایران دارد. وقتی بخشی از نیروهای مسلح کشور تروریستی اعلام شود، ولو این‌که برای کشور خودشان الزام‌آور نباشد، برای ما تبعات منفی به‌دنبال دارد...

وی در مورد تهدیدهای توخالی مقامات حکومتی هم گفت: صرف محکوم کردن و عمل متقابل که مثلا ما هم بخشی از نیروهای مسلح انگلیس، فرانسه و آلمان را تروریستی اعلام کنیم، اقداماتی بی‌فایده‌ای است که چندان کمکی به حل مسأله نمی‌کند.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: