آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 2 بهمن ماه 1401 = 22-01 2023

شوک بزرگ به قیمت دلار در بازار ارز تهران پس از محدودیت پاناما

قیمت دلار در بازار غیررسمی در حالی به ۴۴ هزار و ۷۰۰ تومان رسیده که افزایش لحظه‌ای قیمت در بازار ارز نشان می‌دهد دلار سودای گرانی در سر می‌پروراند.

بر اساس گزارش وبسایت بن‌بست که قیمت روز ارزهای خارجی و سکه در بازار ایران را منتشر می‌کند، هر دلار آمریکا در روز یکشنبه دوم بهمن برای مدتی از مرز ۴۵ هزار تومان عبور کرد و بار دیگر به کانال ۴۴ هزار تومانی بازگشت.

نوسانات در بازار ارز اکنون شدید و فوری است و تا لحظه نگارش این گزارش، این وبسایت قیمت دلار آمریکا را بیش از ۴۴ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام کرده است.

خبرگزاری رویترز در گزارشی تاکید کرد که ارزش پول ملی ایران به پایین‌ترین میزان خود رسیده است. این منبع دلیل این افت ارزش ریال را تحریم‌ها و انزوای فزاینده بین‌المللی جمهوری اسلامی دانست.

یک منبع د اخلی نوشت: در حالی که ماه عسل رئیس کل جدید بانک مرکزی خیلی زود به پایان رسید و قیمت دلار در اولین روز ماه بهمن از مرز ۴۴ هزار و ۵۰۰ تومان هم عبور کرد، سوال اصلی این است که قیمت دلار به چه سمت و سویی می‌رود؟

به گزارش اقتصاد 24، عباس علوی راد، اقتصاددان در این رابطه گفت: به نظر می‌رسد دو رویداد تحرکات اروپایی‌ها برای وضع تحریم‌های جدید علیه کشورمان و محدودیت‌های جدید اداره دریانوردی پاناما در استفاده از پرچم خود برای ۱۳۶ نفتکش مرتبط با شرکت ملی نفت ایران و اثر انتظاراتی آن، مهم‌ترین عوامل اصلی افزایش قیمت دلار هستند.

وی در مورد پیش بینی قیمت دلار در ۱۰ روز آینده گفت: مهم‌ترین پیام تحولات ۳ هفته اخیر بازار ارز این است که نوسانات قیمت دلار که ماهیت انتظاراتی دارند، توجهی به تغییر و تحولات مقامات ارشد پول کشور نداشته و مسیر خود را می‌روند؛ بنابراین در شرایط فعلی، چشم انداز بسیار کوتاه مدت قیمت دلار بروز نوسانات کم دامنه و رو به رشد خواهد بود.

یک اقتصاددان دیگر گفته: از اوضاع ارز گرفته تا تورم، رکود و بیکاری به سیاست خارجی ارتباط دارد.

آلبرت بغزیان گفت: در این شرایط که هر روز شاهد تغییر نرخ ارز و قیمت‌ها و کوچک شدن سفره مردم هستیم، با خبر تروریستی اعلام کردن سپاه 5 هزار تومان به نرخ دلار اضافه می‌شود.

وی گفت: آمریکايی ها اگر جایی را هم غارت می‌کنند پولش به دست مردم می‌رسد درحالی که در کشور خودمان می‌بینیم که اولین نقطه، خود محتکرین حساب سفره مردم را می‌رسند. خودروساز ما طوری عرضه می‌کند که چند قیمت در بازار داشته باشد یا بانک مرکزی ما طوری ارز را مدیریت می‌کند که نمی‌توان نرخ تعیین کرد. اینها منافع مردم را به خطر می‌اندازد.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: