آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 3 بهمن ماه 1401 = 23-01 2023

اروپا در پی سلب مشروعیت جمهوری اسلامی در نظام بین الملل است؟

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه از اعضای سابق مجلس شورای اسلامی درباره قطعنامه پارلمان اروپا گفته: ایران فرصت برجام را مشخصا به‌خاطر منافع روسیه از کف داد و بدتر از آن اینکه سیاست‌بازی روسیه در جنگ اوکراین گریبانگیر ایران شد. بنده در گذشته دقیقا این هشدار را مطرح کردم که ایران باید گلیم خود را از آتش جنگ اوکراین بیرون بکشد اما این توصیه‌ها شنیده نشد و ایران در آتش جنگ اوکراین سوخت.

یک وزیر سابق در دولت روحانی هم گفته: به فضای رسانه‌های غربی که نگاه کنید بسیار ملتهب است. دیشب مصاحبه یکی از نماینده‌های مجلس اروپا را مستقیم گوش کردم به وضوح می‌گفت ما در پی این هستیم که طی فرایندی اساسا مشروعیت حکومت ایران را در نظام بین الملل سلب کنیم.

اقتصاد نیوز به نقل از یادداشت توییتری عباس آخوندی نوشت: تنش میان ایران و اروپا رو به فزونی است و هیچ نشانه‌ای از اهرم‌های مهار وجود ندارد. ریشه‌ی این موضوع به تلقی غرب از همراهی ایران و روسیه در جنگ اوکراین باز می‌گردد و مساله‌ی برجام در آن نقش پررنگی ایفا نمی‌کند.

اروپائیان در مورد اوکراین، حساسیت دیگری دارند. چون آنجا یک صحنه‌ی رویارویی تمام عیار غرب و روسیه است. و امنیت زندگی‌شان مطرح است. روس‌ها با رندی و نامردی تمام و ما هم با بی‌تدبیری و موقعیت ناشناسی تمام وارد بازی روس‌ها شدیم.

فضای بسیار شدیدی علیه ایران در افکار عمومی جهان شکل گرفته‌است. نه تنها رسانه‌های بین‌المللی که حتی رسانه‌های کوچک محلی در غرب و رسانه‌های زرد مرتب مسائل ایران را بزرگنمایی و افکار عمومی را برای هرگونه عملیات احتمالی علیه ایران آماده می‌کنند.

در این فضا، پاسخ‌های پرخاشگرانه و به‌ظاهر از موضع قدرت، دقیقا بازی در زمین جنگ‌سالاران است. این نوع موضع‌گیری‌ها تنها شواهد مورد نیاز آنان را تکمیل می‌کند. اگر پیش از جنگ اوکراین تنها لابی اسرائیل در غرب در پی امنیتی کردن پرونده ایران بود، اکنون این مساله عمومیت یافته ‎است.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: