آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 4 بهمن ماه 1401 = 24-01 2023

تحریم نفتی ایران؛ آمریکا در پی بستن پنجره نفتی به روی چین است؟

همزمان با شدت گرفتن تحریم های حقوق بشری اتحادیه اروپا، بریتانیا و آمریکا علیه اشخاص و نهادهای جمهوری اسلامی ایران، ایالات متحده اعلام کرده است که فشار بر چین را با هدف متوقف کردن واردات نفت از ایران افزایش خواهد داد.

رابرت مالی مسئول ایران در وزارت خارجه آمریکا گفته است چین «مقصد اصلی صادرات نفت تحریم شده ایران است» و وعده داده که آمریکا مذاکرات با چین برای منصرف کردن این کشور از خرید نفت ایران «شدت خواهد داد».

اظهارات آقای مالی ساعاتی پس از آن صورت گرفت که وزارت دارایی آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه ده فرد و سازمان نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد. پیش از آن بریتانیا و اتحادیه اروپا هم تحریم های تازه ای علیه افراد و نهادهای نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران اعمال کرده بودند.

این تحریم ها مرتبط با نقض حقوق بشر در ایران است اما آقای مالی به شبکه خبری بلومبرگ آمریکا گفته است که ایالات متحده هر اقداماتی را که لازم باشد تا از صادرات نفت ایران جلوگیری و از خریداری آن توسط دیگر کشورها ممانعت شود را انجام خواهد داد.

این مقام آمریکایی گفته است که کشورش هیچ یک از تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران، در زمینه فروش نفت و گاز این کشور را کاهش نداده‌ است.

پس از آنکه آمریکا در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ از توافق اتمی برجام خارج شد، تحریم‌های رفع شده با این توافق را دوباره به اجرا گذاشت و از جمله نفت، گاز و فراورده های نفتی و پتروشیمی ایران را تحریم کرد.

دولت ایران متکی به درآمدهای نفتی است و به گفته مقام های دولت وقت این کشور پس از خروج آمریکا از توافق برجام، درآمدهای نفتی ایران از ۱۰۰ میلیارد دلار در سال به ۸ میلیارد دلار سقوط کرد.

مقام‌های دولت ابراهیم رئیسی به طور پی در پی می‌گویند توانسته‌اند فروش نفت را به پیش از دوره تحریم نفت و گاز برسانند.

خبرگزاری رویترز به تازگی به نقل از بعضی از شرکت‌های بین‌المللی ناظر بر انتقال نفت گزارش داده بود با وجود تحریم‌های آمریکا صادرات نفت ایران در دو ماه آخر سال گذشته میلادی (۲۰۲۲) افزایش یافته است.

از آنجایی که دولت آمار فروش نفت را با هدف حفاظت از «راه‌های دور زدن تحریم‌ها» اعلام نمی‌کند، بررسی گزارش‌های دولتی ناممکن شده و اتکای اصل به جای آمار رسمی بر تخمین است.

به گزارش بی بی سی، کسری هنگفت بودجه دولت و افت شدید ارزش ریال در برابر ارزهای خارجی، صحت اظهارات مقام های دولتی را با تردید جدی مواجه می کند اما بر اساس گزارش ها، دولت ایران تلاش کرده تا با فروش نفت تحریم خود به قیمتی پایین تر از نرخ آن، بخشی از مشتریان نفتی سابق خود خصوصا در چین را حفظ کند.

با این همه فروش نفت ارزان از سوی جمهوری اسلامی ایران به چین چندان هم آسان نبوده است.

بر اساس گزارش ها، پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین و تمایل و تصمیم کشورهایی اروپایی به تحریم خرید نفت و گاز و روسیه، این کشور نفت خود را به قیمتی پایین تر از نرخ نفت تحریم شده ایران به چین پیشنهاد کرده و فروخته و تا حدی بازار چین را از دست ایران خارج کرده است.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: