آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 5 بهمن ماه 1401 = 25-01 2023

اعتراف صریح نمایندگان مجلس خامنه‌ای به ملتهب بودن اوضاع کشور

روزنامه اعتماد نوشت: آدم‌های طبقه متوسط بیشتر از گذشته در لبه پرتگاه فقر ایستاده‌اند. افرادی که تا پیش از این از عهده حداقل هزینه‌های زندگی بر می‌آمدند این روز‌ها بیشتر در حال حذف و جایگزین کردن نیازهای‌شان هستند.

در حال حاضر دقیقا با چه شرایطی روبه‌رو هستیم؟ ادامه این روند چه تاثیری بر زندگی مردم خواهد داشت؟ آیا قرار است طبقه متوسط ایران روز به روز لاغرتر شود و در این صورت چه تبعاتی در انتظار کشور خواهد بود؟

غلامرضا علیزاده، دکترای اقتصاد، جامعه‌شناس و مدرس و محقق دانشگاهی در این باره می‌گوید: در این شرایط سفره فقرا روز به روز تهی‌تر می‌شود و اگر همین روال را ادامه دهیم افراد بیشتری مخصوصا در شهر‌های بزرگ به زیر خط فقر سقوط خواهند کرد. یکی از اشتباهات دولت‌ها حفظ نکردن طبقه متوسط بود؛ طبقه‌ای که ضربه گیر و در عین حال علامت دهنده و موتور محرک توسعه یک جامعه است. دولت این طبقه را ذلیل و علیل کرد، هم ضربه گیر و علامت دهنده را از دست داد و هم موتور محرکه رشد و توسعه اقتصادی را از کار انداخت.

عباس عبدی، تحلیلگر سیاسی هم گفت: خیلی روشن باید گفت حرکت با این دست فرمان چشم‌انداز روشنی ندارد. سال ۱۴۰۲ را جدی بگیرید. تکرار سناریوی تثبیت قیمت‌ها در کنار رشد نجومی نقدینگی و ادامه سیاست خارجی و داخلی کنونی، راهگشا نیست که به سراشیبی ختم می‌شود. دوران روایت گذشته است. روایت بیش از اینکه دیگران را قانع کند، موجب سرخوشی راوی می‌شود.

نگرانی شدید برخی نمایندگان مجلس خامنه ای

تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نامه ای به سران قوا تاکید کردند که نباید به گونه‌ای رفتار و اقدام شود که مردم احساس کنند اراده‌ای برای آرام‌تر کردن فضای کشور وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، در این نامه که با عنوان "نامه هشدار نمایندگان مجلس به سران قوا" نوشته شده آمده است:

بر این باوریم که آرام کردن فضای سیاسی و اقتصادی کشور، اولویت و نیاز اصلی کشور است. ما نمایندگان مردم در تماس‌ها و ارتباط‌هایی که با مردم و گروه‌های مختلف و اصناف داریم، این نیاز را بیشتر از همیشه احساس می‌کنیم.

دین مبین اسلام و سنت‌ها و آئین‌ما هم بر حفظ آرامش و رحمت تاکید دارند؛ همانطور که پیامبر اسلام هم فرموده‌‎اند: «اسلام دین رحمت است» بنابراین نباید به گونه‌ای رفتار و اقدام کنیم که مردم احساس کنند اراده‌ای برای آرام‌تر کردن فضای کشور وجود ندارد.

ما نمایندگان امضا کننده این نامه معتقدیم همانگونه که رسول خدا رحمة‌للعالمین بود، حکومت اسلامی هم در کنار اعمال اقتدار و قانون، باید منشاء و منبع رحمت برای مردم باشد. اقتدار مطلوب جمهوری اسلامی در نفوذ بر دل‌های مردم است. اجازه ندهیم بدخواهان انقلاب و مردم، میان «جمهور» و «جمهوری اسلامی» فاصله بیندازند.

در پایان لازم می‌دانیم به منظور اثبات مجدد حقانیت نظام جمهوری اسلامی، افرادی که در هر لباسی به حقوق مردمی که معترض بوده‌اند، تعرضی کرده‌اند، مورد برخورد قرار گیرند تا همگان بدانند نظام جمهوری اسلامی، برای تأمین امنیت و رضایت هر قشری از مردم ایران ولو معترضین با هیچکس تعارف ندارد و عقد اخوتی با خطاکاران حتی اگر کارگزار نظام باشند، نبسته است.»

بازجوها از صحبت با اغتشاشگران به چیزی نرسیدند

لطف‌الله سیاهکلی نماینده مجلس شورای اسلامی گفته است که در جریان دستگیری معترضان توسط نیروهای امنیتی، «بازجوها از صحبت با اغتشاشگران به چیزی نرسیدند».

وی بخشی از اعتراضات را ناشی از وضعیت نامناسب اقتصادی خوانده و گفته «حرف ما را که نماینده مردم هستیم و در مجلس داد و فریاد می زنیم ، کسی گوش نمی کند، ما که راجع به بورس، خودرو و این کارهایی که الان خلاف شرع و قانون صورت می گیرد، حرف می زنیم، کسی حرف ما را گوش نمی کند. مردم هم همینطور، مردم ناراحت هستند که کسی حرفشان را گوش نمی کند».

این در حالیست که خامنه ای و پاسدارانش بارها اعتراضات را به «تحریک» دولت های خارجی از جمله آمریکا و اسرائیل نسبت داده اند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: