آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 7 بهمن ماه 1401 = 27-01 2023

حمله به سفارت جمهوری آذربایجان؛ انگشت اتهام بسوی سپاه+فیلم

صبح امروز جمعه هفتم بهمن، سفارت جمهوری آذربایجان در تهران هدف حمله‌ای مسلحانه قرار گرفت که بر اثر آن رییس تیم حفاظت این سفارت‌خانه کشته و دو نفر دیگر زخمی شدند. (فیلم زیر)

باکو تمام کارکنانش را از تهران خارج می‌کند

رییس جمهور آذربایجان با انتشار بیانیه ای این اقدام را «تروریستی» خواند و خواستار مجازات افراد مسئول در آن شد.

علی‌اف در صفحه خود در شبکه اجتماعی توییتر نوشت: «من اقدام تروریستی امروز علیه سفارت ما در تهران را به شدت محکوم می‌کنم. من به خانواده و بستگان ستوان ارشد عسکروف اورخان رضوان اوغلو که در جریان این حمله و در حین اطمینان از امنیت سفارت و کارمندان آن کشته شد را تسلیت می‌گویم.»

وی افزود: «ما خواستار رسیدگی سریع به اقدام تروریستی و مجازات تروریست‌ها هستیم. حمله تروریستی به نمایندگانی‌های دیپلماتیک غیرقابل قبول است.»

وزارت امور خارجه این کشور هم در مصاحبه با شبکه خبری تی آر تی ترکیه، گفت: معتقدیم که مسئولیت این حمله و حفاظت از سفارت، متوجه ایران است.

این سخنگو همچنین از تخلیه سفارت و انتقال کارکنان سفارت به جمهوری آذربایجان خبر داد.

این مقام وزارت خارجه جمهوری آذربایجان گفت: درماه‌های اخیر، فضای ضد جمهوری آذربایجان در رسانه‌های ایران به راه افتاده و فکر می‌کنم همین فضا، باعث وقوع این حمله شده است.

به گزارش ایران اینترنشنال، احتمالا دولت آذربایجان از دولت ایران مطالبه خواهد کرد که متهم حادثه را به باکو تحویل دهند.

این اولین بار نیست که سفارت جمهوری آذربایجان هدف حمله‌ای که حکومت ایران نیز در آن نقشی دارد، قرار می‌‌گیرد.

مرداد ماه امسال یک گروه شیعی به ساختمان سفارت جمهوری آذربایجان در لندن حمله کرد و پرچم «لبیک یا حسین» را بر سر در آن برافراشت.

خبرگزاری‌های وابسته به سپاه پاسداران «گروهی از عوامل صادق شیرازی» را عامل این واقعه دانسته و برخی رسانه‌های جمهوری آذربایجان، سفارت جمهوری اسلامی در لندن را پشت پرده این حمله معرفی کردند.

تنش میان تهران و باکو در سال‌های گذشته با اظهارنظرهای مستقیم و گاه مداخله‌جویانه دو طرف نسبت به یکدیگر شدت بیشتری گرفته است.

جمهوری آذربایجان که بارها هدف هشدار رژیم ایران به دلیل روابط با اسرائیل قرار گرفته، روابط نزدیک خود با این کشور را که از سوی جمهوری اسلامی دشمن اول منطقه‌ایش شمرده می‌شود حفظ کرده است.





www.youtube.com/watch?v=8PatvrPFmAQ

با استفاده از لینک زیر می توانید ویدیوی مزبور را دانلود کرده و به اشتراک بگذارید. برای دانلود این ویدیو از سایت ایران پرس نیوز خارج میشوید.
DOWNLOAD



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: