آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 7 بهمن ماه 1401 = 27-01 2023

خامنه ای در عراق باخت؛ سازش پشت پرده بغداد با کشورهای غربی

در پی سفر نخست‌ وزیر عراق به پاریس، رهبران عراق و فرانسه پس از یک ضیافت شام در کاخ الیزه از امضای توافقنامه همکاری‌های راهبردی میان دو کشور خبر دادند.

امضای این توافقنامه یک ماه پس از آن صورت گرفته که امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، بر کاهش نفوذ جمهوری اسلامی در عراق تاکید کرد.

رهبران فرانسه و عراق اعلام کردند که این توافقنامه برای تقویت روابط دوجانبه و ایجاد چارچوبی رسمی و دائمی برای همکاری‌های متنوع و فراگیر است.

به گزارش رادیو فردا، در بیانیه مشترک دو کشور آمده که با این توافقنامه، طرح‌های مشخصی در حوزه‌های سیاسی، نظامی، امنیتی، اقتصادی، تجاری، فرهنگی، محیط زیستی و علمی به اجرا گذاشته خواهد شد تا روابط دوجانبه تقویت شود.

سازش پشت پرده عراق با آمریکایی‌ها

محمد السودانی" نخست وزیر عراق در اولین مصاحبه خود با رسانه‌های غربی به روزنامه "وال استریت ژورنال" گفته ما فکر می‌کنیم به حضور نیرو‌های خارجی در عراق نیاز داریم.

به نظر می‌رسد این موضع گیری یک چرخش ناگهانی در رویکرد بغداد است. با این وجود، روند تحولات سالیان گذشته نشان می‌دهد که عراق حرکت مداومی به این سمت داشته است.

مقام‌های سابق آمریکایی به "فارین پالسی" گفته اند که نخست وزیران پیشین عراق حمایت قاطع خود را از ماموریت نظامی ایالات متحده در پشت در‌های بسته ابراز کرده اند که پیشینه آن به دوره نخست وزیری "عادل عبدالمهدی" باز می‌گردد.

یکی از مقام‌های ارشد سابق دولت ترامپ می‌گوید: "هر بار که در بسته می‌شد عبدالمهدی به ما می‌گفت: "ما ۱۰۰ درصد از شما حمایت می‌کنیم. ما خواستار حضور نیرو‌های آمریکایی در اینجا هستیم برای مقابله با نفوذ ایران در عراق".

این مقام پیشین که نخواسته نام اش فاش شود به "فارین پالسی" می‌گوید: "با این وجود، زمانی که در‌ها باز می‌شدند و گفتگو‌های پشت در‌های بسته ما با عراقی‌ها پایان یافته بود تغییر موضع و لحن مقام‌های عراقی آشکار می‌شد".

به گفته مقام‌های پیشین آمریکایی در آن زمان صحنه سیاسی بغداد وضعیتی مملو از هیاهو بود. آنان می‌گویند قانونگذاران پارلمان عراق با فشار بیرونی به خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق رای دادند.

یکی از مقام‌های دفاعی سابق آمریکا می‌گوید: "در آن زمان افراد کتائب حزب الله (وابسته به سپاه پاسداران) برای اعضای پارلمان در زمانی که نشست در حال برگزاری بود پیامک ارسال می‌کردند و با خطوط تلفن‌های همراه شان تماس می‌گرفتند، آنان را تهدید می‌کردند و یا به آنان وعده ارائه مشوق‌های مالی می‌دانند. خواسته آنان از نمایندگان پارلمان این بود: باید به خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق رای مثبت دهید".



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: