آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 9 بهمن ماه 1401 = 29-01 2023

نقشه آمریکا برای ایران چیست؟ توصیه یک سناتور ارشد دموکرات

در جدیدترین مواضع، دولت‌مردان آمریکایی بر در دستور کار نبودن و اولویت نداشتن احیای برجام تاکید می‌کنند. در چند روز گذشته نیز تلاش برای توقف صادرات نفت ایران به چین و ممانعت از ورود دلار از عراق به ایران را مطرح کرده‌اند. پرسش این است که پالس‌ها و اظهارات اخیر مقام‌های کاخ سفید برای جمهوری اسلامی چه اهمیتی دارد؟ تا چه اندازه این رویکرد می‌تواند برای تهران همراه با تهدید باشد؟

رحمان قهرمان‌پور، کارشناس مسائل سیاست خارجی به سایت فرارو گفته است: به نظر می‌رسد بعد جنگ اوکراین و اعتراضات چند ماه پیش، آمریکایی‌ها سعی می‌کنند فشار بیشتری بر تهران اعمال کنند. از طرف دیگر می‌توان گفت نوع نگاهی غرب به ایران در حال تغییر است. شاید بتوان با همان عبارتی که پیشتر مطرح شده بود این نگاه جدید را تفسیر کرد؛ یعنی گسترش ایران هراسی. در این نگاه جدید دولت‌های غربی و آمریکا بر حمایت ایران از روسیه در جنگ اوکراین، اعتراضات داخلی و مسئله‌ی به سرانجام نرسیدن مذاکرات برجام و... تمرکز کرده‌اند؛ لذا این اظهارات آمریکایی‌ها شاید نشانه‌ای از این تفکر جدیدی باشد که در محافل سیاست گذاری و فکری در آمریکا و اروپا در حال گسترش است.»

وی در ادامه افزود: فعلا نمی‌توانیم به صورت قطعی بگوییم که آمریکا می‌خواهد چه کاری انجام دهد؛ اما واضح و مشخص است که آمریکایی‌ها موضوع احیای برجام را از دستور کار خودشان خارج کرده‌اند. این موضوع می‌تواند به این معنا باشد که تصمیم دارند تا بر ایران فشار بیشتری وارد کنند. رفتار اخیر آمریکا حتی می‌تواند به این معنا باشد که آن‌ها در حال نزدیک کردن نظراتشان به اروپا درباره ایران هستند.

این تحلیلگر در ادامه درباره تلاش آمریکا برای متوقف کردن صادرات نفت ایران به چین، گفت: تلاش آمریکا برای توقف صادرات نفت ایران به چین باید بسیار جدی گرفته شود؛ طبیعی است که اگر آمریکایی‌ها نخواهند چنین کاری را انجام دهند به صورت علنی آن را اعلام نمی‌کنند.

قهرمان‌پور با بررسی راه حل‌های پیش روی حکومت برای مدیریت مسائل موجود گفت: دستگاه‌های مسئول و نهاد‌های ذی ربط باید سعی کنند از تشدید فضای کنونی جلوگیری کرده و هر اقدامی را که لازم است انجام دهند. در سطح استراتژیک و کلان فضا دارد به سمتی می‌رود که شرایط برای ایران سخت و سخت‌تر خواهد شد.

سناتور منندز: بلند کردن صدایمان کمترین کار است

سناتور دموکرات باب منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در رشته توئیت هايی نوشت: وقتی می‌بینیم رژیم تهران خون معترضان را می‌ریزد بلند کردن صدایمان کمترین کاری است که باید انجام دهیم. آمریکا باید این موضوع را در همه مجامع بین‌المللی مطرح کند

وی نوشت: مردم ایران در برابر رژیم قیام کرده‌اند... در همه جا. آنها همه چیز را به خطر انداختند تا حقوق خود را مطالبه کنند و بدون ترس و ارعاب زندگی کنند. واکنش رژیم ایران به اعتراضات چگونه بوده است؟:

با گاز اشک‌آور...با شکنجه با شلیک گلوله و اکنون با اعدام بدون روند قانونی...این رفتار رژیم ایران برای کسانی که نظاره‌گر اقدامات آنها در ۴۴سال گذشته بوده‌اند غیرمنتظره نیست.

این سناتور ارشد دموکرات نوشت: آمریکا و جامعه جهانی نمی‌توانند ساکت باشند. ما نمی‌توانیم بی‌اعتنایی کنیم. آمریکا باید این مسایل را در همه مجامع بین‌المللی مطرح کند، همانند اقدام موفقیت‌آمیز در شورای حقوق‌بشر سازمان ملل که به اخراج رژیم ایران از کمیسیون مقام زن این سازمان منجر شد.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: