آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 10 بهمن ماه 1401 = 30-01 2023

ارسال پیام آمریکا توسط قطر به تهران: پیام خوش‌بینانه‌ای نبوده است

روزنامه هم میهن نوشت: آمریکایی‌ها یک پیام به ما دادند که به ایران منتقل کنیم که مرتبط با موضوع توافق است. این اظهارات وزیر امور خارجه قطر است که دیروز به تهران آمده بود. براساس این اظهارنظر، وزیر خارجه جمهوری اسلامی نیز از دریافت پیام‌هایی از سوی طرف‌های مقابل مذاکرات برجامی خبر داد. این در حالی است که پیگیری اخبار در چند روز گذشته موید این است که آمریکا نسبت به احیای برجام دیدگاه مثبتی ندارد.

ابوالفضل بازرگان، کارشناس بین‌الملل درباره پیام‌های دریافتی مربوط به برجام توسط کشور قطر، به هم‌میهن گفت: «جمله مشخص وزیر امور خارجه قطر این بود که پیا‌م‌هایی از طرف آمریکا برای ایران آمده است که بخشی از آن مربوط به برنامه هسته‌ای و مسائل منطقه است؛ حتی تاکید شده که مشخصا درباره برجام نبوده، اما می‌تواند مربوط به این مسئله هم باشد. اگر بر این موضوع دقیق‌تر تمرکز کنیم می‌توان گفت که پیام خوشایند و خوش‌بینانه‌ای برای احیای برجام دریافت نکرده‌ایم.

با توجه به شرایط بین‌الملل و شرایط داخلی ایران به نظر نمی‌رسد غرب و آمریکا به این راحتی با ایران درباره احیای برجام مذاکره کنند و هیچ عجله‌ای هم ندارند زیرا احساس می‌کند ایران بر اساس شرایط داخلی و بین‌المللی در موضع ضعف قرار دارد و آنها نهایت استفاده را از شرایط موجود برای امتیازگیری می‌برند.»

او تاکید کرد: «مقامات ارشد جمهوری اسلامی در بیان مسائل خارجی و سیاست خارجه قطعا اهداف سیاسی خاصی را مدنظر دارند. بنابراین ترجیح می‌دهند عنوان کنند که مذاکرات در حال ادامه بوده و وضعیت خوش‌بینانه است و هر لحظه می‌توان به احیای برجام رسید. این سیاست کاملا بر اساس دلایل خاصی پیگیری می‌شود اما واقعیت این است که در شرایط بین‌المللی احیای برجام در اولویت غرب و امریکا نیست.»

گسل جدیدی شکل گرفته است

مهدی مطهرنیا، استاد دانشگاه کارشناس روابط بین‌المللی نیز در واکنش به ارسال پیام از سوی آمریکا به ایران، به هم‌میهن، گفت: «آنچه در اخبار آشکار وجود دارد نشان‌دهنده نوعی تزاحم و اصطکاک معنادار میان تهران و واشنگتن است. در حال حاضر فشارهای آمریکا بیشتر شده و از محدوده تمرکز روی برجام به پرونده حقوق بشر تسری یافته است. لذا نه‌تنها فشارهای ناشی از وجود پرونده هسته‌ای بلکه گسل دیگری ناشی از مسائل حقوق بشری باز شده که موید این است که فشارهای آمریکا فزونی یافته است.





Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: