آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 11 بهمن ماه 1401 = 31-01 2023

هشدار باکو به اتباعش: وضعیت در جمهوری اسلامی ناپایدار است

جمهوری آذربایجان به شهروندانش توصیه کرد از سفر به ایران پرهیز کنند.

خبرگزاری سپاه پاسداران موسوم به فارس نوشت: جمهوری آذربایجان در ادامه تلاش‌ها برای تخریب روابط با ایران به بهانه حمله یک فرد به سفارت این کشور در تهران که به‌خاطر مسائل شخصی صورت گرفته بود، هشدار سفر به ایران صادر کرد. این در حالی است که باکو اعلام کرده کنسولگری خود را در شهر تبریز باز نگه می‌دارد.

این منبع حکومتی افزود: این وزارتخانه در اطلاعیه‌ای ضمن اشاره به حمله اخیر در سفارت باکو در تهران، مدعی شد به دلیل «وضعیت ناپایدار» در جمهوری اسلامی و «حمله تروریستی» علیه ماموریت دیپلماتیک جمهوری آذربایجان، به شهروندان توصیه می‌شود جز در صورت لزوم از سفر به ایران بپرهیزند. باکو افزود: به کسانی که سفر می‌کنند توصیه می‌شود احتیاط بیشتری را به کار ببندند.

تیره شدن روابط میان جمهوری آذربایجان با حکومت ایران در شرایطی است که باکو حمله مرگبار روز جمعه گذشته به سفارتش را اقدامی تروریستی اعلام کرد و انگشت اتهام را به سوی سپاه پاسداران نشانه رفت.

تردیدها درباره روایت رسمی تهران از حمله به سفارت باکو

دویچه وله آلمان در گزارشی گفت: توضیحات عجولانه و ضد و نقیض جمهوری اسلامی درباره ماجرای حمله به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران، در کنار انفعال پلیس در برخورد با مهاجم، تردیدها درباره ماهیت این حادثه را افزایش داده است.

رسانه‌های جمهوری آذربایجان با ابراز شگفتی از دست تکان دادن فرد مهاجم برای نیروی پلیس ایرانی، از ناروشنی‌ها و تردیدهای بسیاری سخن گفته‌اند. به گزارش آنها، دقیقا معلوم نیست فرد مهاجم از چه منبعی اطمینان حاصل کرده که پلیس ایرانی مقابل سفارت واکنشی نشان نخواهد داد! روشن نیست چه کسانی او را متقاعد کرده‌اند که همسرش در ساختمان سفارت زندگی می‌کند!

این رسانه‌ها همچنین پرسیده‌اند، آیا کوبیدن خودرو شخصی مهاجم به خودروی سفارت برای وادار کردن ماموران حفاظتی داخل ساختمان به باز کردن در سفارت، موضوعی تصادفی بوده یا در هماهنگی کامل با نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی صورت گرفته است؟!

در کنار سابقه حملات سازماندهی‌شده به سفارتخانه‌های خارجی، ادامه شعارنویسی بر دیوارها و تهدید آشکار سفارتخانه‌های اروپایی، پنهانکاری مقامات حکومتی ایران در حادثه ساقط کردن هواپیمای اوکراینی و تهدیداتی که مقامات دولتی، امنیتی و نظامی طی ماه‌های گذشته علیه جمهوری آذربایجان داشته‌اند، روایت رسمی پر از تناقض جمهوری اسلامی از حمله مسلحانه به سفارت باکو و تلاش برای مختومه کردن پرونده آن از طریق کوچک‌انگاری ماهیت حمله و ارتباط دادن آن به انگیزه‌های شخصی، تردیدها در جمهوری آذربایجان را از ماهیت این حادثه افزایش داده است.

مقامات جمهوری آذربایجان، از جمله رئیس‌جمهور و وزیر خارجه این کشور، به صراحت بر "تروریستی" بودن این حمله تاکید داشته و حتی برخی نمایندگان مجلس و رسانه‌های کشور آن را "سازماندهی‌شده" عنوان کرده‌اند.

با توجه به این وضعیت، بعید به نظر می‌رسد که انتظار جمهوری اسلامی از متقاعد شدن جمهوری آذربایجان در خصوص "تحقیقات شفاف" پیرامون حمله مسلحانه به سفارتش در تهران، چندان واقع‌بینانه باشد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: