آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 11 بهمن ماه 1401 = 31-01 2023

برجام مُرد؛ تکلیف چیست: به‌کارگیری مکانیسم ماشه یا حمله نظامی؟

وزیر امور خارجه انگلیس امروز گفت: رژیم ایران از فرصت برای احیای برجام استفاده نکرد.

جیمز کلورلی این خبر را در نشست مجلس عوام انگلیس مطرح کرد و افزود: برنامه هسته‌ای رژیم ایران هرگز تا این اندازه پیشرفته نبوده است. تهران به تشدید فعالیت‌های اتمی خود ادامه می‌دهد و با این کار صلح و امنیت جهانی را به مخاطره می‌اندازد.

وی با بیان اینکه «ما به کار با دوستان و متحدان بین‌المللی ادامه می‌دهیم تا از دستیابی رژیم ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کنیم» گفت: گزینه تعامل سازنده از طریق برجام در دست تهران بود، اما آن‌ها به طرز خیره‌کننده‌ای از این فرصت استفاده نکردند.

او در پاسخ به سووال یک نماینده انگلیسی درباره لزوم به‌کارگیری مکانیسم ماشه در برجام توسط انگلیس گفت که نحوه برخورد رژیم ایران در روند احیای برجام یک شکست چشمگیر بود.

وی درباره تشدید تحریم‌ها هم گفت: ما این حق را برای خود محفوظ می‌داریم که اگر رژیم ایران روند دستیابی به سلاح هسته‌ای را متوقف نکند، تحریم‌های بیشتری را وضع کنیم.

از سوی دیگر میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات وین در پاسخ به سوالی درباره تحولات مذاکرات احیای برجام گفت: متاسفانه شرایط کنونی حول برجام را می توان به بن بست خورده توصیف کرد.

نتانیاهو ابایی از صدور دستور حمله نظامی ندارد

تایمز اسراییل در گزارشی در این باره نوشت: بنیامین نتانیاهو در دوره پیشین حضور در قدرت چند مورد حمله به اهدافی در داخل خاک ایران را پیش برده بود. این‌بار نیز پیش از آنکه رسما دوره جدید حضور در قدرت را تجربه کند، یکی از مشاوران او ادعا کرد که اگر امریکا فکری برای مقابله با توسعه برنامه هسته‌ای ایران نکند، نتانیاهو در دوره جدید دستور حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران را صادر خواهد کرد.

این در حالیست که پس از حمله اخیر به تاسیسات نظامی در اصفهان یک رسانه آمریکایی از هشدار دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل درباره هرگونه اقدام نظامی خبر داد.

پیش تر آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با شبکه خبری «العربیه» تهدید کرده بود که تمامی گزینه‌ها، از جمله گزینه نظامی، برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای بر روی میز قرار دارد.

نیوزویک در این باره نوشت: «مقامات ایرانی به نیوزویک گفتند که هر گزینه نظامی که توسط ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی دنبال شود، به منزله اعلان جنگ تلقی شده و منجر به درگیری همه جانبه با پیامدهای سراسری در منطقه خواهد شد».


ا



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: