آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 13 بهمن ماه 1401 = 02-02 2023

مرگ برجام؛ نشانه‌های اجرای بی سر و صدای پلن بی توسط آمریکا

سایت فرارو نوشت: آمریکا به همراه کشور‌های اروپایی عضو برجام حداقل از یک ماه پیش، اجرای طرح موسوم به «پلن بی» یا طرح جایگزین برجام را آغاز کرده و در حال افزایش تدریجی فشار‌ها علیه ایران هستند.

مذاکرات احیای توافق هسته‌ای یا همان برجام به بن بست رسیده و شانس احیای برجام در دو سال آینده به شدت پایین آمده است. تحولات هفته‌های اخیر نشان می‌دهد که کاخ سفید به طور بی‌سروصدا به اجرای طرح جایگزین برجام روی آورده است.

طرح جایگزین دولت بایدن برای مدیریت پرونده برجام شامل افزایش تصاعدی فشار‌های اقتصادی و دیپلماتیک و ایجاد اجماع منطقه‌ای و غربی علیه ایران می‌شود. فعلا بحث مکانیسم ماشه مطرح نیست، اما در آینده اگر اوضاع متشنج شود، فعال‌سازی این مکانیسم هم دور از انتظار نیست. با این تعریف، طرح جایگزین برجام از چند هفته پیش وارد مرحله عملیاتی شده و بدون هیاهوی رسانه‌ای به پیش می‌رود.

بارزترین نشانه‌های اجرای پلن بی، تلاش بی‌سروصدای دولت بایدن برای محدود کردن تعاملات مالی ایران با امارات، عراق و ترکیه خصوصا ورود دلار و نیز تحرک دوباره دولت بایدن برای محدود کردن فروش نفت ایران به چین است.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات وین، در یک گفتگوی مطبوعاتی اخیر گفته است که مذاکرات وین به بن بست رسیده و غربی‌ها دیگر اراده سیاسی برای احیای برجام ندارند. این اظهارات در شرایطی مطرح شد که طبق گزارش روزنامه فایننشال تایمز، اتحادیه اروپا، با حمایت فرانسه و آلمان، در حال بررسی حقوقی قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی است، اقدامی که اگر انجام شود آخرین امید‌ها به احیای برجام را از بین خواهد برد.

فضای دیپلماسی بین ایران و غرب به دلیل مجموعه‌ای از تحولات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای به سمت تنش‌زایی در حال حرکت است. پنجره احیای برجام که در دو سال گذشته باز بود، تقریبا بسته شده و به دلیل تحولات گوناگون اکنون برجام دیگر در اولویت کاخ سفید نیست و از آنجا که هرگونه توافق با ایران عامل تشدید اختلافات سیاسی در واشنگتن است، احتمالا بایدن قید توافق را بزند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: