آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 13 بهمن ماه 1401 = 02-02 2023

منبع داخلی: سقوط ۵هزار دلاری درآمد ایرانی‌ها در ۶سال گذشته

روزگاری که خیلی دور نیست، همین ۶ سال قبل، درآمد سرانه دلاری خانوار ایرانی ۹ هزار و ۳۲۱ دلار بود، اما در سال ۱۴۰۰ این مقدار به چهار هزار و ۴۹۶ دلار کاهش یافت. یعنی در این سال‌ها درآمد سرانه ایرانیان نزدیک به ۵ هزار دلار سقوط کرد.

یک جامعه‌شناس در رابطه با ادامه وضع موجود هشدار داد

ادامه وضع موجود در کشور و گوش ندادن مسئولان به دغدغه‌های مردم باعث می‌شود که مطالبه‌گری روزبه‌روز در بستر جامعه افزایش پیدا کند. وضع موجود یعنی مطالبات بیش از حد، ۲۰ میلیون حاشیه‌نشین، گرسنگان جامعه، چهار میلیون کودک کار، اختلاس و توزیع رانت؛ اما متاسفانه مسئولان مشکلات را نمی‌بینند.

امیرمحمود حریرچی، جامعه‌شناس و عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی در گفتگو با هم‌میهن می‌گوید: «نیاز نیست برای بررسی تبعات فقر تا چند سال دیگر صبر کنیم. همین حالا هم تاثیر فقر بر جامعه عیان است.»

اگرچه گزارش‌های مرکز آمار نشان می‌دهد که درآمد خانوار در سال‌های اخیر بیش از هزینه‌ها بوده، اما گزارش‌های میدانی نشان از کسری بودجه خانوار دارد. کسری بودجه خانوار در سال‌های آینده چه تاثیری بر جامعه برجای می‌گذارد؟

نیازی نیست تا سال‌های آینده صبر کنیم، تاثیر این کسری بودجه را همین حالا هم می‌توان در جامعه مشاهده کرد. وزارت بهداشت اعلام کرده است که از هر چهار نفر در جامعه، یک نفر به نوعی از اختلالات روانی دچار است. براساس گزارش مرکز آمار و آموزش و پرورش، بیش از چهار میلیون کودک کار در مقطع سنی شش تا ۱۵ سال در کشور داریم. آمار خودکشی در جامعه به‌خصوص میان قشر جوان به‌شدت افزایش پیدا کرده است. شاخص میزان رضایت‌مندی از زندگی در ایران وضعیت خوبی ندارد. وضعیت ایران از لحاظ شاخص توسعه انسانی به‌شدت نامطلوب است. خشونت در جامعه رواج پیدا کرده است. نرخ مهاجرت از کشور سرسام‌آور افزایش یافته است. همه این دلایل نشان از فقر در جامعه ایرانی دارد و نیاز نیست برای بررسی تبعات فقر تا چند سال دیگر صبر کنیم. همین حالا هم تاثیر فقر بر جامعه عیان است.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: