آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 14 بهمن ماه 1401 = 03-02 2023

تلاش گسترده آمریکا برای بستن مسیر انتقال دلار از عراق به ایران

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی از محدودیت گسترده عرضه دلار توسط آمریکا در عراق طی ماه‌های گذشته خبر داد تا با پولشویی افسارگسیخته به نفع رژیم ایران مقابله کند.

این گزارش می‌افزاید عراق با افت ارزش پول ملی مواجه است و این موضوع می‌تواند به خشم عمومی از دولت و اعتراضات خیابانی منجر شود.

در حالی که نرخ رسمی دلار در عراق ۱۴۶۰ دینار است، این ارز در بازار آزاد ۱۷۵۰ دینار معامله می‌شود. صرافی‌های بغداد روز پنج‌شنبه بسته شدند و دولت اقلیم کردستان نیز صرافی‌های سلیمانیه در مرز ایران را از نقل و انتقالات ارزی منع کرده است.

این گزارش به اعتراضات خیابانی هفته گذشته در عراق اشاره کرده و می‌نویسد اگر وضعیت بدین شکل ادامه یابد، دولت عراق که اکتبر پارسال بعد از ماه‌ها کشمکش تشکیل شد، با چالش مواجه خواهد شد.

پیش تر وال استریت ژورنال خبر داده بود آمریکا در تلاش برای بستن مسیر تبادل دلار بین ایران و عراق است.

روزنامه فرانسوی فیگارو نیز چند روز پیش از عزم ایالات متحده برای قطع جریان تامین مالی سپاه پاسداران با استفاده از شبکه پولی و مالی عراق خبر داده بود.

این روزنامه با استناد به اطلاعات منتشر شده در مطبوعات عراق گزارش داد که وزارت خزانه‌داری آمریکا به زودی افزون بر ۱۵ بانک خصوصی عراق را به ظن مشارکت در فرآیند دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه سپاه پاسداران و کمک به قاچاق دلار به ایران تحریم خواهد کرد.

فعالان بازار ارز عراق می‌گویند، با افزایش سخت‌گیری‌ها برای انتقال دلار به ایران، بسیاری از تجار و قاچاقچیان ناگزیر شده‌اند تا نیاز ارزی خود را از بازار غیررسمی و آزاد تامین کنند و همین اقدام موجب تضعیف دینار عراق و بالا رفتن نرخ دلار شده است.



بهرام February 3, 2023 11:42 AM

این تنها کشور عراق نیست که به نظام بچه کش در بدست آوردن دلار کمک میکند بلکه کشورهای قطر، امارات متحده عربی، افغانستان، هندوستان، چین و تا حدودی کویت، کشورهایی هستند که دلار آمریکا را به رژیم بچه کش میرسانند
قیمت دستوری 45 هزار تومان برای دلار هم قیمتی بسیار کم است و قیمت واقعی دلار 500 هزار تومان است و دلیلش هم این است که نرخ تورم سالانه از زمان شورش 57 تا امروز به دلار افزوده نشده که باید بشود
پیشتر هم گفتیم که تورم سالانه باید هر روز به قیمت ارزهای خارجی افزوده شود که این مافیای نظام بچه کش برای غارت بیشتر ثروت ملی کشور دلار را حتی به قیمتهای کمتر از 20 هزارتومان از کشور خارج میکنند و از افزودن نرخ تورم به دلار سر باز میزند ولی همانگونه که میدانیم علم اقتصاد نه می بخشد و نه فراموش میکند

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: