آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 14 بهمن ماه 1401 = 03-02 2023

اعتراضات ایران؛ اظهارات مدیر سیا/قطاری که متوقف نمی‌ شود

شیرین عبادی، حقوقدان و برنده جایزه صلح نوبل می‌گوید که مرگ مهسا امینی درحالی که در بازداشت گشت ارشاد بود،‌ «جرقه‌ای» بود برای «پروسه برگشت ناپذیر انقلابی» که سرانجام به فروپاشی جمهوری اسلامی منجر خواهد شد.

خانم عبادی در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری رویترز می‌گوید: «روند این انقلاب مثل قطاری است که تا به ایستگاه نهایی خود نرسد،‌ متوقف نخواهد شد.»

خانم عبادی نتیجه استفاده از «خشونت مرگبار» برای سرکوب اعتراضات در ایران را «تشدید خشم» مردم دانست و گفت: «استفاده از خشونت مرگبار توسط حکومت ایران باعث تشدید خشم مردم عادی از حکومت می‌شود چون شکایات و اعتراض آنها بدون رسیدگی مانده است.»

خانم عبادی در این مصاحبه تاکید کرد که اعتراضات پایان نیافته بلکه شکل دیگری پیدا کرده است.

برنده جایزه صلح نوبل می‌گوید که وادار کردن حکومت روحانیون در ایران برای کنار رفتن از قدرت غرب باید «گام‌های عملی» مانند کاهش رابطه سیاسی خود با ایران از طریق فراخواندن سفرای خود در تهران بردارد.

به گزارش بی بی سی، خانم عبادی همچنین از کشورهای غربی خواسته از دستیابی به هرگونه توافق با جمهوری اسلامی از جمله توافق هسته‌ای خودداری کنند.

اعتراضات، رژیم تهران را به‌طور فزاینده‌ای بی‌ثبات کرده

ویلیام برنز رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در سخنانی گفته: بی‌ثباتی داخلی ناشی از تظاهرات گسترده در ایران، رژیم تهران را به‌طور فزاینده‌ای ناآرام و بی‌ثبات کرده است.

او ضمن نگرانی از گسترش همکاری نظامی رژیم تهران و روسیه در جنگ اوکران گفت: آنچه در داخل ایران می‌گذرد منجر به رفتارهای تهاجمی‌تر رژیم حاکم در خارج از مرزهایش می‌شود.

در همین حال یک معاون سابق رئیس جمهور در جمهوری اسلامی معتقد است که اعتراضات ادامه خواهند داشت.

محمد علی ابطحی، معاون سابق خاتمی در پاسخ به اظهارات اخیر حسن روحانی که گفته بود: کلید حل مشکلات امروز بازگشت به انتخابات رقابتی با حضور گسترده مردم در صحنه است، گفت: انتقادهای مردم به مسائلی بسیار کلی‌تر از اصلاح‌طلب و اصولگرایی است. مردم خواستار تغییرات مهم‌تری در کشور هستند.

ابطحی در این راستا گفته است: اگر از انتخابات صحبت کنیم باید در نظر بگیریم که آیا گوش شنوایی هست؟ و افزود: اعتراضات با ادامه این وضع تمام نمی‌شود و با بهانه‌های دیگر بازهم شروع خواهد شد.

سعید مدنی، جامعه‌شناس زندانی هم پیش‌بینی کرده که حتی اگر اعتراضات خیابانی در مقطع کنونی مدتی کمرنگ شود و فروکش کند، چرخه اعتراض در ایران ادامه دارد و موج‌های اعتراضی بعدی رادیکال‌تر و گسترده‌تر خواهند بود.

مسیح علی‌نژاد نیز در توییتی نوشت: آن‌ها که فکر می‌کنند خیزش مردم ایران تمام شده، به شجاعت شگرف فرهاد میثمی بنگرند. او چهار ماه است که در اعتراض به اعدام معترضان و حجاب اجباری در اعتصاب غذا به سر می‌برد. مردم ایران می‌دانند که تاریخ با آن‌هاست...

باید گفت که در یک حکومت دیکتاتوری غیرمنتخب، کسی انتظار ندارد که حقایق جامعه بر زبان حکمرانان جاری شود؛ اما وقتی چنین شد، باید نتیجه گرفت که دیکتاتور دیگر یارای مقابله یا پنهان کردن آن را نداشته است!

اگر نگاهی دوباره به انبوه اعترافات مقامات حکومتی سابق و فعلی بیاندازیم روشن می‌شود که نظام ولایت کجای پرتگاه ایستاده است!



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: