آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 15 بهمن ماه 1401 = 04-02 2023

هشدار عفو بین‌الملل: شرایط فوق‌ العاده وخیم فرهاد میثمی در زندان

عفو بین‌الملل در توئیتی ضمن هشدار درباره شرایط فوق‌العاده وخیم زندانی سیاسی فرهاد میثمی در زندان گوهردشت کرج نوشت: فرهاد میثمی مدافع حقوق‌بشر ایران باید فوراً و بدون قید و شرط آزاد شود.

محمد مقیمی، وکیل فرهاد میثمی که در اعتصاب غذا به سر می‌برد، جمهوری اسلامی و شخص خامنه‌ای را مسئول «هرگونه اتفاقی» دانست که ممکن است برای موکلش پیش بیاید.

وی پیش از این نیز در توییتی نوشته بود: «حیات موکلم فرهاد میثمی با خطر جدی روبرو است. نخبگان، فرهیختگان و وارستگان زندان هستند و آدم‌کشانِ فرومایه بر تخت حکمرانی تکیه زدند.»

بسیاری از کاربران نیز در توییتر با مقایسه تصاویر منشترشده از فرهاد میثمی با تصاویر این فعال مدنی پیش از زندانی شدن، ضمن ابراز نگرانی از وضعیت او، خواهان آزادی فوری‌اش شدند.

آنها نوشته‌اند در جمهوری اسلامی، نه تنها بدن زنان، بلکه بدن همه شهروندان، «سیاسی» است و به همین دلیل زندانیان سیاسی چون فرهاد میثمی، با اعتصاب غذا، بدون خود را به «زبان» تبدیل می‌کنند تا اعتراض‌شان را به این وسیله به گوش دیگران برسانند.

کاربران دیگری نیز بدن تکیده این فعال سیاسی را به «جسم ایران» تشبیه کرده و نوشته‌اند میثمی نماد بلایی است که جمهوری اسلامی بر سر ایران آورده است.

وزن فرهاد میثمی به ۵۰ کیلوگرم رسیده است

انتشار تصاویری از وضعیت جسمی فرهاد میثمی، پس از اعتصاب غذا واکنش گسترده کاربران شبکه‌های اجتماعی را در پی داشته است. در تصاویر منتشرشده او با جسمی تکیده و در حالی که استخوان‌ها و دنده‌هایش بیرون زده است، دیده می‌شود.

رضا خندان، همسر نسرین ستوده، در پاسخ به رادیو فردا ادعای قوه قضاییه جمهوری اسلامی مبنی بر عدم اعتصاب غذای فرهاد میثمی، فعال مدنی، را تکذیب کرد و گفت که وزن او به خاطر این کنشگری به حدود پنجاه کیلوگرم رسیده است.

آقای خندان ضمن شرح چگونگی حرکت اعتراضی فرهاد میثمی در زندان اوین گفت که اعتصاب او از دهم مهر ماه امسال با خودداری از خوردن عمدتاً غذاهای جامد آغاز شد و طی این مدت به جز چند روزی که در پی انتقال به انفرادی با ضرب و شتم حتی از خوردن آب و داروهایش نیز سر باز زد، از مایعات استفاده می‌‌کرده است.

فرهاد میثمی که از مرداد سال ۱۳۹۷ بدون حتی یک روز مرخصی در زندان به‌سرمی‌برد، به خاطر کنش‌های مدنی خود در مخالفت با حجاب اجباری به شش سال زندان محکوم شده است.

وی چندی پیش در پیامی از زندان رجایی‌شهر، ضمن اعتراض به اعدام معترضان، خواستار توقف اعدام‌ها و آزادی فوری چند نفر از فعالان مدنی و سیاسی از زندان شد. محمد حبیبی (معلم)، ناهید شیربیشه (از مادران دادخواه)، رضا شهابی (از کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی)، بهاره هدایت (فعال دانشجویی)، مصطفی نیلی (وکیل دادگستری) و نیلوفر حامدی (خبرنگار)، فعالانی هستند که آقای میثمی خواستار آزادی آن‌ها شده است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: