آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 17 بهمن ماه 1401 = 06-02 2023

چرا جمهوری اسلامی امسال به کنفرانس امنیتی مونیخ دعوت نشد؟

سران و سیاستمداران اغلب کشورهای جهان دعوت شده‌اند تا در روزهای ۱۷ تا ۱۹ فوریه در کنفرانس امنیتی مونیخ شرکت کنند. برخلاف سال‌های گذشته امسال از نمایندگان جمهوری اسلامی و روسیه دعوت نشده است.

تجاوز نظامیان روسی به اوکراین و بحث‌های مرتبط با آن از مباحت غالب در دور تازه کنفرانس امنیتی مونیخ که قرار است حدود دو هفته دیگر آغاز شود به شمار می‌روند.

بر این پایه عجیب نیست که نمایندگان روسیه جایی در این کنفرانس نداشته و از آنها دعوتی نشده باشد. جمهوری اسلامی نیز در جنگ اوکراین کنار مسکو قرار گرفته و از جمله پهپادهای انتحاری در اختیار روسیه می‌گذارد که با آن زیرساخت‌های غیرنظامی و مناطق مسکونی اوکراین هدف قرار می‌گیرند.

سرکوب خشونت‌بار جنبش اعتراضی شهروندان ایران که از هفته پایانی شهریور ماه آغاز شد دلیل دیگری است که باعث شده برگزارکنندگان کنفرانس مونیخ از دعوت نمایندگان جمهوری اسلامی نیز خودداری کنند.

کنفرانس مونیخ مهم‌ترین اجلاس بین‌المللی کارشناسان سیاست‌های امنیتی به شمار می‌رود و امسال از ۱۷ تا ۱۹ فوریه برگزار خواهد شد.

این نخستین کنفرانس امنیتی است که پس از تجاوز نظامی به اوکراین و در آستانه سالگرد آن برگزار می‌شود. دمیترو کولبا و اولکسی رزنیکوف، وزیران خارجه و دفاع اوکراین در این کنفرانس حضور خواهند داشت.

کریستف هویزگن، رئیس کنفرانس در مورد عدم دعوت از روسیه می‌گوید این یک لطمه حیثیتی است اگر این کنفرانس به جنایتکاران جنگی در کرملین صحنه‌ای برای تبلیغاتشان ارائه دهد.

او افزود در عوض چهره‌های شاخص اپوزیسیون روسیه نظیر میخائیل خودورکوفسکی، الیگارش سابق نفتی، گاری کاسپاروف، قرمان سابق شطرنج جهان، دمیتری موراتوف، روزنامه‌نگار و برنده جایزه صلح نوبل و همسر الکسی ناوالنی که در زندان به سر می‌برد به مونیخ سفر می‌کنند.

به گزارش دویچه وله، هویزگن با اشاره به این که از ایران نیز به جای نمایندگان رسمی حکومت از چهره‌های اپوزیسیون دعوت شده گفت در کنفرانس مونیخ قصد نداریم تریبونی در اختیار رژیمی بگذاریم که حقوق بنیادی بشر را از اساس پایمال و نقض می‌کند. هنوز شرکت‌کنندگان ایرانی کنفرانس به طور رسمی معرفی نشده‌اند.

او می‌گوید کنفرانس امنیتی مونیخ خود را "بی‌طرف" نمی‌داند بلکه خود را نهادی می‌داند که در چرخه سیاست بین‌الملل حامی "سیاست مبتنی بر اصول" است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: