آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 18 بهمن ماه 1401 = 07-02 2023

اشاعه نفرت از صداوسیما و "تابوهای ذهنِ مردسالارانه" حکومت

دو تشکل کانون کارگردانان سینمای ایران و هیئت مدیره خانه سینما با انتقاد از ادبیات «مخرب» و «سخیف» ابوالقاسم طالبی، کارگردان حکومتی علیه سینماگران زن ایرانی، خواستار عذرخواهی صداوسیما بابت پخش این برنامه شدند.

کانون کارگردانان سینمای ایران اظهارات ابوالقاسم طالبی درباره رابطه «یائسگی» زنان سینماگر ایرانی و انتقاد از سیاست‌های جمهوری اسلامی را «مشمئزکننده» نامید و خواستار عذرخواهی صداوسیمای جمهوری اسلامی بابت پخش این سخنان شد.

در بیانیه کانون کارگردانان سینمای ایران علاوه بر این اظهارات «سخیف»، از سکوت و خنده بهروز افخمی، مجری برنامه هفت نیز در مقابل این نوع اظهارنظر انتقاد شده است.

این بیانیه‌ها پس از آن صادر می‌شود که ابوالقاسم طالبی، کارگردان فیلم حکومتی «قلاده‌های طلا»، در برنامه زنده هفت در گفت‌وگو با بهروز افخمی درباره زنان سینماگری که از اعتراضات سراسری ایران حمایت کرده بودند گفت: «بعضی از زنان سلبریتی، یائسه شدن را تقصیر جمهوری اسلامی می‌دانند، و تا سن‌شان از ۵۰ سال می‌رود بالا، روسری‌شان را بر می‌داند و فحش به جمهوری اسلامی می‌دهند.»

به گزارش رادیو فردا، اگرچه در اظهارات طالبی به نام فرد خاصی اشاره نشد، اما در شبکه‌های اجتماعی بیشتر به نام کتایون ریاحی اشاره می‌شود که از بازیگران پیشکسوت سینمای ایران است و حرکت وی در برداشتن حجاب اجباری و مصاحبه رسانه‌ای در این زمینه، از تاثیرگذارترین اقدامات چهره‌های مشهور در مبارزه با تحمیل پوشش اجباری از سوی حکومت قلمداد می‌شود.

اظهارات طالبی با انتقادهای بسیاری همراه شده و از جمله وب‌سایت خبرآنلاین، «درافشانی» ابوالقاسم طالبی و «نیشخند» بهروز افخمی روی آنتن زنده تلویزیون را «مایه شرم ساری» خوانده است.

مینو بدیعی، روزنامه‌نگار پیشکسوت نیز سخنان طالبی را «سخیف، زشت و توهین‌آمیز» خوانده و گفته «این حرف‌ها توهین آشکار به نیمی از جمعیت کشور است. یائسگی بحثی فیزیولوژیک است که در بدن هر زنی اتفاق می‌افتد و در مورد مردان هم به شکل دیگری اتفاق می‌افتد و ارتباطی به مسئله ساختارهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ندارد.»

حسین قروه نیز در یادداشتی نوشته:‌ «طالبی در ذهنش با تابوهایی زندگی می‌کند که برای بخش بزرگی از جامعه امروز ایران پایان یافته است، دیگر کارکرد زنان و مردان به تولیدمثل و توانایی تولیدمثل خلاصه نمی‌شود، نگاه امروز بخش بزرگی از جامعه این است که زنان در دوران یائسگی و بعد از آن از بورس نمی‌افتند چرا که توانمندهایی آنان فراتر از حدودوثغور تعریف شده برای طالبی است.»




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: