آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 18 بهمن ماه 1401 = 07-02 2023

دیپلمات: نقشه‌ای که برای حکومت ایران دارند بسیار گسترده است

یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی در تهران گفته: «واقعیت این است که غربی‌ها و کشور‌های همسایه به دنبال این هستند که ایران را در یک فشار حداکثری و بی سابقه قرار دهند و در حال فراهم کردن مقدمات آن هستند.

عبدالرضا فرجی‌راد استاد ژئوپلیتیک دانشگاه و سفیر پیشین جمهوری اسلامی به سایت فرارو گفت: در حال حاضر دو تحول بسیار مهم رخ داده است. یکی اینکه غربی‌ها و برخی از همسایه‌های ما به این نتیجه رسیده‌اند که میزان غنی‌سازی اورانیوم در ایران، در حال رسیدن به مرحله آستانه است. این مرحله از دید آن‌ها یک موقعیت خطرناک محسوب می‌شود. در این برهه زمانی روی کار آمدن نتایناهو هم یک زنگ خطر برای ایران بشمار می‌آید. زیرا مشخصا اروپایی‌ها در حال نزدیک شدن به اسرائیل هستند و احتمالا همکاری‌های اطلاعاتی بسیار قوی میان آن‌ها در خصوص ایران شکل خواهد گرفت.»

وی افزود: «از طرف دیگر ماجرا اوکراین و ادعا‌های مقامات اوکراینی مبنی بر استفاده روس‌ها از پهپاد‌های ایرانی در این جنگ، برای اروپایی‌ها و حتی آمریکایی ها بسیار حائز اهمیت است. مجموع این دو مورد منجر به این شده است که آن‌ها توافقاتی میان خودشان برای تشکیل یک همکاری بسیار قدرتمند در زمینه امنیتی و اطلاعاتی شکل بدهند و در صورت ادامه ماجرا، آماده برای گام بعدی و راهکار‌های دیگر برای تقابل با ایران باشند.»

این دیپلمات سابق ادامه داد: «در داخل منطقه به ویژه حوزه خلیج فارس، برخی کشور‌ها نیز با اروپایی‌ها کاملا هماهنگ هستند. یعنی کاملا اشتباه است که فکر کنیم اسرائیل صرفا در حال بهبود روابط با کشور‌های غربی است. نتانیاهو بدون شک یک همکاری مشخصی با امارات و عربستان و بحرین و امثال این‌ها دارد؛ بنابراین نقشه‌ای که برای ایران دارند بسیار گسترده است و کشور‌های زیادی در آن نقش آفرینی می‌کنند.»

استاد ژئوپلیتیک دانشگاه تصریح کرد: «در کنار همه این‌ها باید اتفاقا اخیر در کشور را هم مورد توجه قرار داد. زیرا آنچه در داخل ایران طی ماه‌های اخیر رخ داد، تاثیرات بسیار منفی بر افکار عمومی جهان به ویژه اروپا داشته است. یکی از دلایلی که طرف‌های غربی تا این لحظه حاضر به بازگشت پای میز مذاکره نشده‌اند همین اتفاقات چند ماه گذشته است. حتی اخیرا آقای باقری اعلام کرده است که ایران آمادگی کامل برای بازگشت به میز مذاکره را دارد، اما هنوز جوابی از طرف‌های اروپایی و امریکایی دریافت نکرده است.

با همه این‌ها به نظر من بهترین کاری که می‌توان در این شرایط انجام داد، مذاکره مستقیم با ایالات متحده است. البته لزومی ندارد مذاکرات کاملا عیان و رسانه‌ای باشد. می‌توان در یک فضای مناسب انجام شود و در نهایت صرفا نتیجه در اختیار رسانه‌ها قرار بگیرد. زیرا هرچند طی این مدت جوزف بورل هم تا حدودی از دیدگاه‌های رادیکال و تند فرانسه و آلمان علیه ایران فاصله گرفته و به انگلستان و آمریکا نزدیک شده، اما به نظر می‌رسد شرایط برای مذاکره با اروپایی‌ها نه فراهم است و نه تاثیرگذاری لازم را دارد. ما باید با آمریکا مستقیما وارد مذاکره شویم.»

فرجی راد در پایان گفت: «واقعیت این است که غربی‌ها و کشور‌های همسایه به دنبال این هستند که ایران را در یک فشار حداکثری و بی سابقه قرار دهند و در حال فراهم کردن مقدمات آن هستند. ماجرایی که در سفارت آذربایجان رخ داد و حالا عملا رابطه‌شان را با ایران قطع کرده اند و از ما شکایت کردند نیز در همین راستا است. یا حمله پهپادی به تاسیسات اصفهان بخشی از همین نقشه است. هیچ کدام از اتفاقات اخیر را نباید جدا از ماجرا دید باید همه را در یک پکیج مورد بررسی و تحلیل قرار دهیم؛ بنابراین اگر با ایالات متحده وارد مذاکره نشویم، شرایط به مراتب بدتر و خطرناکتر خواهد شد. زیرا هنوز آمریکایی‌ها برخلاف اسرائیلی‌ها تمایل به گفتگو دارند، اما قطعا مشروط خواهد بود که بدون شک یک پای ماجرا در جنگ اوکراین است.»



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: