آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 18 بهمن ماه 1401 = 07-02 2023

برنامه مشترک فرانسه و اسرائیل برای بی ثبات کردن حکومت ایران

نزدیکی و هماهنگی اسرائیل و فرانسه علیه تهدیدهای حکومت ایران

به نوشتۀ روزنامه فرانسوی لوموند، اسرائیل و فرانسه به نظر واحدی دربارۀ خطرات و تهدیدهای رژیم ایران و لزوم هماهنگی برای مقابله با آنها رسیده‌اند. اسرائیل قصد دارد با بمباران منافع جمهوری اسلامی در سوریه و منطقه و عملیات مخفی در داخل ایران امکانات رژیم را در عرصه‌های دیگر کاهش دهد و پیشروی برنامۀ اتمی تهران را کُند سازد. فرانسه مخالفتی با این روش نکرده و ماکرون قصد دارد سپاه پاسداران را هدف تحریم قرار بدهد. نتانیاهو از فرانسه خواسته است که در کنار آمریکا بازدارندگی نظامی علیه حکومت ایران را افزایش دهد.

به گزارش رادیو فرانسه، سوم فوریه بنیامین نتانیاهو سفر سه روزه‌ای را به فرانسه انجام داد و دربارۀ تهدید جمهوری اسلامی ایران با رئیس جمهوری فرانسه، امانوئل ماکرون، و هماهنگی‌های دو کشور برای مقابله با این تهدید مفصلاً گفتگو کرد.

لوموند در گزارشی دربارۀ این گفتگو از قول نخست وزیر اسرائیل نوشته است که بنیامین نتانیاهو متوجه همسویی‌های فکری فرانسه با دولت اسرائیل دربارۀ خطرات و تهدیدهای جمهوری اسلامی ایران شده است. نتانیاهو در گفتگویی با رسانه‌های اسرائیلی و گزارشگر لوموند که در حاشیه ملاقاتش با امانوئل ماکرون انجام داده گفته است : "نگرانی فرانسه و اسرائیل دربارۀ تهدیدهای ایران یکسان است. دو کشور تحلیل واحدی دربارۀ ماهیت رژیم اسلامی ایران دارند." نتانیاهو سپس افزوده است که در ملاقات با امانوئل ماکرون به چیزی بیش از تفاهم پی برده و فرانسه اکنون آمادۀ همکاری و اقدام مشترک با اسرائیل برای مقابله با تهدید ایران است.

لوموند می‌نویسد که دولت فرانسه چنین نزدیکی‌ را میان دو کشور دربارۀ ایران تأئید کرده و این همسویی و نزدیکی در جریان سرکوب معترضان در ایران شتاب نیز گرفته است. لوموند می‌نویسد که به اعتقاد سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل، جمهوری اسلامی ایران طی ماه های اخیر با مهمترین اعتراض‌های اجتماعی روبرو شده، هر چند این اعتراض‌ها در زمستان جاری فروکش کرده است. لوموند می‌افزاید : خشونت سرکوب معترضان در ایران تلاش‌ها برای احیای برجام را نیز نابود کرده و این به سود بنیامین نتانیاهو تمام شد که در سال ۲۰۱۸ دونالد ترامپ را متقاعد ساخت که از توافق اتمی با ایران خارج شود.

به نوشتۀ لوموند، در مرحلۀ فعلی بنیامین نتانیاهو می‌کوشد برای مقابله با حکومت ایران یک جبهۀ مشترک تشکیل بدهد. او از فرانسه می‌خواهد که در کنار آمریکا در جهت ایجاد یک بازدارندگی نظامی علیه جمهوری اسلامی شرکت کند. لوموند به نقل از یک منبع آگاه افزوده است که بنیامین نتانیاهو از فرانسه نخواسته است که دست به عملیات نظامی علیه تأسیسات ایران بزند، اما، نخست وزیر اسرائیل خواستار اقدام‌های هماهنگ از سوی فرانسه شده و خرسند است که رئیس جمهوری فرانسه به او گفته است که در نظر دارد سپاه پاسداران را هدف تحریم قرار بدهد.

همین منبع آگاه به لوموند گفته است که نتانیاهو صریحاً اعلام کرده که قصد دارد حملات هوایی علیه منافع جمهوری اسلامی در سوریه و منطقه و همچنین عملیات مخفی در داخل خاک ایران را افزایش دهد. او گفته است : ضروری است با این اقدام‌ها رژیم ایران را بی ثبات کرد. به گمان نخست وزیر اسرائیل این روش پیشروی برنامۀ اتمی ایران را کُند می‌کند و فرانسه نیز با این روش مخالفت نکرده است.

به نوشتۀ گزارشگر لوموند، اسرائیل از دخالت تهران در جنگ اوکراین بهره‌برداری کامل را می کند و بسیار خرسند است که غرب توجه فوق العاده‌ای به این دخالت و ائتلاف میان تهران و مسکو از خود نشان می‌دهد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: