آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 3 اسفند ماه 1401 = 22-02 2023

اعدام مخفیانه زندانیان سیاسی؛ خواب را به چشم خامنه‌ای حرام کنید

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل برای مسایل حقوق بشری ایران امروز در نشستی تحت عنوان «همبستگی برای ایران» در استکهلم سوئد گفت: باید بخاطر نقض حقوق بشر خواب را بر حاکمان ایران حرام کرد.

گزارشگر سازمان ملل این اظهارات را پس از اعلام خبر اعدام مخفیانه دو زندانی سیاسی در ایران بیان کرده است.

اعدام یک زندانی سیاسی در زندان دیزل آباد کرمانشاه

خبرگزاری هرانا – امروز چهارشنبه سوم اسفند ماه، حکم سرکوت (آرش) احمدی که از بابت اتهام قتل یکی از ماموران نیروی انتظامی به اعدام محکوم شده بود، در زندان دیزل آباد کرمانشاه آجرا شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کردپا، امروز چهارشنبه سوم اسفند ماه ۱۴۰۱، یک زندانی در زندان دیزل آباد کرمانشاه اعدام شد.

هویت وی “سرکوت (آرش) احمدی، فرزند حبیب و رنگینه و اهل شهرستان روانسر” عنوان شده است.

در این گزارش آمده است؛ آقای احمدی پیشتر از اعضای یکی از گروه های مخالف نظام بود که پس از جدایی از آن گروه به ایران بازگشت. وی آذر ماه سال ۹۹ بازداشت و توسط دستگاه قضایی به اتهام «قتل حسن ملکی، یکی از پرسنل نیروی انتظامی» به اعدام محکوم شد.

تا لحظه تنظیم این گزارش، اعدام این زندانی از سوی رسانه‌های داخل ایران و یا منابع رسمی اعلام نشده است.

حسن عبیات در زندان سپیدار اهواز اعدام شد

خبرگزاری هرانا – حکم حسن عبیات، زندانی که پیشتر توسط دادگاه انقلاب اهواز از بابت اتهام “محاربه” به اعدام محکوم شده بود، روز دوشنبه یکم اسفندماه در زندان سپیدار اهواز به اجرا در آمد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز دوشنبه یکم اسفندماه ۱۴۰۱، حسن عبیات، در زندان سپیدار اهواز اعدام شد.

کریم دحیمی، فعال سیاسی و مدافع حقوق بشر که در حوزه جامعه عرب‌ های ایران فعالیت دارد، ضمن تایید این خبر به گزارشگر هرانا گفت: «آقای عبیات پیشتر توسط شعبه اول دادگاه انقلاب اهواز به ریاست قاضی فرهادوند از بابت اتهام “محاربه” به اعدام محکوم شده بود.»

دحیمی افزود: «حسن در رابطه با اعتراضات ۲۶ فروردین ۱۳۹۰، در خوزستان که مصادف با سالروز نا آرامی های سال ۸۴ در این منطقه بود، به همراه ده ها تن دیگر از شهروندان معترض بازداشت شدند.»

این فعال سیاسی ادامه داد: «آقای عبیات و پنج شهروند بازداشت شده دیگر، بیش از یازده ماه در بازداشتگاه اطلاعات اهواز بسر بردند.»

به گفته وی، «حسن عبیات و پنج هم پرونده ای دیگرش به نام های خالد عبیداوی، رضا نزال عبیداوی (عنیدزاده)، جلیل نعامی، جاسم ساعدی و عیدان بیت سیاح، جهت اخذ اعتراف اجباری در طول دوران بازداشت، توسط بازجویان پرونده تحت شدیدترین شکنجه های جسمی و روحی قرار گرفتند و در آن زمان، چندین ویدیو از اعترافات اجباری اخذ شده از آن ها توسط شبکه “پرس تی وی” وابسته به حکومت، رسانه ای شد.»

آقای دحیمی ادامه داد: «وقایع متعددی که از سال ۸۴ تا سال ۹۰ (زمان دستگیری این افراد) در منطقه مورد اشاره به وقوع پیوسته و به سرانجام قضایی روشنی منتهی نشده بود، در پرونده این افراد لحاظ شد. نهایتا شعبه اول دادگاه انقلاب اهواز آقای عبیات را از بابت اتهام “محاربه” از طریق قتل کاظم آدوس بیت مریان، از سرداران سپاه پاسداران به اعدام و دیگر هم پرونده ای های وی را نیز به احکام طولانی مدت حبس محکوم کرد.»

حسن عبیات، فرزند جلاو، متولد ۱۳۵۷ که روز دوشنبه یکم اسفند ماه در زندان سپیدار اهواز اعدام شد، در زمان بازداشت متاهل و دارای چند فرزند بود.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: