آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 4 اسفند ماه 1401 = 23-02 2023

پدر جوان محکوم به اعدام: امیدواریم از این شب سیاه بیرون بیاییم

حسین بروغنی،‌ پدر محمد بروغنی،‌ معترض محکوم به اعدام در ایران امیداور است « از این شب سیاه» بیرون بیایند و «برای همیشه اعلام کنند که حکم محمد من هم تغییر کرده و خانواده ما از این کابوس بیرون بیاید».

حسین بروغنی در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد می‌گوید فرزند ۱۹ ساله‌اش از هفت سالگی در کفاشی کار می‌کرد و «هیچ‌وقت بیکار نبود و می‌خواست زندگی خوبی برای خودش و خانواده‌اش بسازد».

او گفته «محمد همیشه رویا‌پردازی می‌کرد. رویای پیشرفت داشت و الان هم می‌دانم در زندان رویای آزادی می‌بیند».

حسین بروغنی از مسوولان خواسته با این جوان‌ها همکاری کنند. حرف‌هایشان را بشنوند و خواسته‌هایشان را برآورده کنند».

محمد بروغنی به محاربه «از طریق کشیدن سلاح سرد قمه و حمله به همراه اوباش به فرمانداری پاکدشت و به آتش کشیدن فرمانداری و حمله به مامور دولت حین انجام وظیفه و مجروح شدن او» متهم شد و دادگاه حکم اعدام برای او صادر کرد.

روز گذشته مدیر روابط عمومی دیوان عالی کشور از ارجاع پرونده محمد بروغنی به شعبه هم‌عرض دادگاه صادرکننده رای خبر داد.

به گزارش اعتماد، جلسه دادگاه محمد بروغنی هفتم آبان برگزار و حکم اعدام او هم بیست و چهارم آبان ماه صادر شد.

۲۴ آذرماه برخی از رسانه‌ها خبر دادند «محمد بروغنی به انفرادی انتقال داده شده است.» در پی اعلام این خبر، زمزمه‌هایی در خصوص اعدام قریب‌الوقوع محمد بر سر زبان‌ها افتاد. این خبر اما توسط نهادهای رسمی تایید نشد و محمد دوباره به بند باز گشت.

پس از این مرحله در ۱۲ دی، گزارش‌هایی در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر لغو حکم اعدام او و تغییر آن به «یکسال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق» منتشر شد.

نهایتا خبرگزاری میزان در همان روز اعلام کرد حکم اعدام محمد بروغنی پانزدهم آذر در دیوان عالی کشور ایران تایید شده است.

نوزدهم دی‌ماه باز هم اخباری درباره اجرای قریب‌الوقوع حکم اعدام محمد بروغنی منتشر شد، اخبار ضد و نقیضی که باعث شد تجمعاتی مقابل زندان رجایی‌شهر کرج برای مخالفت با اجرای حکم اعدام محمد بروغنی شکل بگیرد.

فعال محیط زیست زندانی پس از پایان مرخصی به زندان بازگشت

خواهر سام رجبی در توییتی از بازگشت برادرش به زندان اوین خبر داد. او حدود یک هفته پیش به مرخصی آمده بود.

به گزارش بی بی سی، سام رجبی، از جمله فعالان محیط زیست بود که در سال ۹۶ بازداشت شد و با اتهام جاسوسی به ۶ سال زندان محکوم شد.

همان زمان وزارت اطلاعات اعلام کرده بود که این فعالان را "جاسوس" نمی‌داند و رئیس سازمان محیط زیست ایران هم گفته بود کمیته چهار نفره دولت به این نتیجه رسیده که شواهدی علیه فعالان حیات وحش وجود ندارد.

سام رجبی پسر پرویز رجبی، ایران‌شناس، تاریخ‌پژوه، نویسنده و مترجم برجسته ایرانی است. لیلی هوشمند افشار، مادر سام رجبی، در حالیکه پسرش در زندان بود بر اثر بیماری درگذشت.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: