آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 11 اسفند ماه 1401 = 02-03 2023

دژخیمان خامنه‌ای بانوی شاعر و نویسنده هفتاد ساله را شکنجه کردند

نرگس محمدی، فعال حقوق بشر زندانی در ایران در واکنش به سخنان وزیر خارجه جمهوری اسلامی در نشست عادی شورای حقوق بشر سازمان ملل، گفته «من به عنوان هم‌بندی و شاهد در دو مورد تعرض جنسی فیزیکی و شکنجه جسمی حاضر به ادای شهادت در هر مکانی هستم».

خانم محمدی گفته «ادعاهای حقوق بشری وزیر خارجه جمهوری اسلامی در شرایطی اعلام می‌شود که مردم ایران شاهد گسترده‌ترین سیاست‌های سرکوبگرانه دولتی و نقض حقوق بشر هستند. دروغ بودن ادعاهای امیر عبداللهیان واضح و آشکار است و نیازی به اقامه دلیل و ارائه مستندات نیست».

نرگس محمدی که هفته گذشته به همراه ده‌ها فعال مدنی و سیاسی با انتشار متنی به عنوان «پیمان دادخواهی» خواهان حفظ حقوق مردم ایران شدند، گفته «اعدام‌ها، شکنجه‌ها، بازداشت‌ها و صدور احکام سنگین زندان در مقابل چشم‌های جهانیان رخ داده، اما حکومت حتی در مقر سازمان ملل بی پروا دروغ می‌گوید تا افکار عمومی جهان را فریب دهد»

حسین امیرعبداللهیان سه روز پیش در نشست عادی شورای حقوق بشر سازمان ملل گفته بود که رعایت حقوق بشر برای جمهوری اسلامی «یک اصل» با ارزش است.

نرگس محمدی سخنان عبداللهیان را «دروغ و فریبکاری» خوانده و گفته «طی چند ماه گذشته بازداشت شدگانی را به بند زنان زندان اوین آورده اند که مورد تعرض جنسی فیزیکی و شکنجه فیزیکی قرار گرفته اند که ما شاهد آثار جسمی بر جای مانده بر تنشان بوده ایم».

به گزارش بی بی سی، خانم محمدی با اشاره به شرایط بد نگهداری زندانیان سیاسی و شکنجه روحی و جسمی آنها گفته «اخرین آنها خانم مهوش شهریاری، شاعر و نویسنده و عضو جامعه بهایی ایرانیان است که با داشتن ۷۰ سال سن و گذراندن ۱۰ سال حبس دوباره بدون هیچ دلیل و مدرک قانونی بازداشت و ۵ ماه در سلول های انفرادی ۲۰۹ متحمل حبس، شکنجه روانی و حتی شکنجه جسمی شده و دچار مشکلات و آسیب های جدی شده اند.

روز گذشته حسین امیرعبداللهیان در مصاحبه‌ای با کریستین امانپور، خبرنگار ارشد سی‌ان‌ان، گفته بود «زنان در ایران همه آزادی‌های لازم را دارند»، «در تظاهرات مسالمت‌آمیز کسی بازداشت نشد» و «پلیس کسی را با گلوله نکشت».

فراخوان هیأت حقیقت‌یاب بین‌المللی به شناسایی عاملان سرکوب

هیئت حقیقت‌یاب بین‌المللی مستقل پنجشنبه ۱۱اسفند طی فراخوانی از همه افراد و گروهها خواست تا گزارشها و اسناد درباره سرکوب خشونت‌بار و بیرحمانه در زمینه «نقض حقوق بشر» توسط رژیم ایران را برای این ارگان ارسال کنند.

در فراخوان هیأت حقیقت‌یاب بین‌المللی آ‌مده است: سرکوب بیرحمانه اعتراضات، بازداشت‌های خودسرانه، حبس، خشونت جنسی و جنسیتی، استفاده بیش از حد از زور، شکنجه، ناپدیدسازی اجباری، نقض حقوق زنان، کودکان و اقلیتها و سایر رفتارهای غیرانسانی موارد نقض فاحش حقوق‌بشر عنوان کرده است که توسط رژیم ایران صورت گرفته است.

هیئت حقیقت‌یاب بین‌المللی که توسط شورای حقوق‌بشر سازمان ملل تشکیل شده است در فراخوان خود از همه افراد و گروهها خواست تا گزارشات و اسناد خود در زمینه «نقض حقوق بشر» را به آدرس الکترونیکی ارسال کنند.

این هیأت هم‌چنین از مردم خواست هویت افراد مسئول، از جمله نیروهای امنیتی، نهادهای قضایی، مؤسسات و افرادی که در سرکوب و خشونت به هر نحوی دست داشته‌اند شناسایی، و در گزارشهای خود درج کنند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: