آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 17 اسفند ماه 1401 = 08-03 2023

شکنجه گاه مخفی سپاه در ایران؛ استقبال بایدن از طرح سناتورها

پس از انتشار گزارش "سی‌ا‌ن‌ان" در مورد شکنجه‌گاه‌های مخفی در ایران کمیته روابط خارجی سنای آمریکا خواستار بررسی این موضوع توسط کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل شده است. کاخ سفید گفته از این درخواست استقبال می‌کند.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا با اشاره به گزارشی که چندی پیش شبکه خبری سی‌ان‌ان در همین رابطه تهیه کرده بود، گفت این گزارش و همچنین "سرکوب بی‌رحمانه اعتراضات مسالمت‌آمیز نشان می‌دهد که رهبری حکومت ایران در اصل از مردم خود می‌ترسد."

شبکه سی‌ان‌ان فوریه امسال در گزارشی تحقیقی فاش ساخت که جمهوری اسلامی با استفاده از شبکه‌ای از زندان‌های مخفی، معترضان را سرکوب و آنان را برای گرفتن اعتراف اجباری شکنجه می‌کند.

در این گزارش که در آن با چند شاهد عینی و بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری صحبت شده، آمده بود که بسیاری از این زندان‌ها در ساختمان‌های دولتی مانند پایگاه‌های نظامی و پایگاه‌های متعلق به سپاه پاسداران مستقر شده‌اند و برخی دیگر در ساختمان‌های خالی و حتی زیرزمین برخی مساجد قرار داشته‌اند. سی‌ان‌ان با استناد به شهادت چندین وکیل ایرانی و شاهدان عینی گفته بود که استفاده از این شکنجه‌گاه‌های مخفی در جریان سرکوب اعتراضات در "مقیاسی بی‌سابقه" صورت گرفته است.

کمیته روابط خارجی سنای آمریکا به ریاست سناتور باب مندز پنجم مارس با انتشار توییتی با اشاره به این گزارش سی‌ان‌ان، کشف زندان‌های مخفی را "جدید‌ترین نمونه از ظلم رژیم ایران" خوانده و نوشت: «جامعه بین‌الملل باید تهران [جمهوری اسلامی] را به دلیل شکنجه شهروندانش پاسخگو کند.»

این کمیته سنای آمریکا در ادامه خواستار آن شد تا این موضوع توسط کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل در مورد سرکوب معترضان در ایران مورد بررسی قرار گیرد.

کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل ماه نوامبر سال گذشته با دستور شورای حقوق بشر این نهاد به منظور رسیدگی به نقض حقوق بشر در جریان اعتراضات سراسری تشکیل شد.

به گزارش دویچه وله، این کمیته اخیرا با انتشار یک فراخوان از همه افراد، گروه‌ها و سازمان‌ها دعوت کرد تا اطلاعات، مدارک و گزارش‌های خود در رابطه با سرکوب اعتراضات سراسری در ایران پس از مرگ مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد را به این شورا ارائه کنند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: