آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 23 اسفند ماه 1401 = 14-03 2023

"تبلیغ علیه نظام"؛ تشکیل پرونده برای وکیل خانواده مهسا امینی

صالح نیکبخت، وکیل خانواده ژینا مهسا امینی در پی احضار به شعبه ۲ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب در تهران به "تبلیغ علیه نظام" متهم شد. این دادسرا در زندان اوین مستقر است.

به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان این وکیل پرسابقه که پیشتر وکالت شماری از فعالان سیاسی و مدنی از جمله زندانیان سیاسی کرد را برعهده داشته است، روز شنبه (۲۰ اسفند / ۱۱ مارس) پس از احضار به دادسرای انقلاب به اتهام "تبلیغ علیه نظام" مورد تفهیم قرار گرفته است.

این شبکه حقوق بشری همچنین گزارش داده که صالح نیکبخت با قرار کفالت تا زمان برگزاری جلسه دادگاه به صورت موقت آزاد شده است.

یک منبع آگاه در گفت‌وگو با شبکه حقوق بشر کردستان گفت که "نیکبخت به دلیل مصاحبه با رسانه‌های خارج از ایران مورد پیگرد قضایی قرار گرفته است".

بنا بر اظهارات این منبع از جمله اتهامات مطرح‌شده علیه صالح نیکبخت "مصاحبه و اطلاع‌رسانی در مورد پرونده موکلین سابق و کنونی، از جمله لقمان و زانیار مرادی، خانواده افکاری و مهسا امینی بوده است".

احضار و تشکیل پرونده علیه صالح نیکبخت، وکیل خانواده مهسا امینی، شش ماه پس از کشته شدن مهسا در حین بازداشت توسط گشت ارشاد در شهریور ماه امسال صورت می‌گیرد.

مهسا امینی، زن جوان اهل سقز که به همراه خانواده خود برای دیدار با اقوام به تهران آمده بود، در ۲۲ شهریور ماه به دست نیروهای گشت ارشاد بازداشت شد.

به گفته صالح نیکبخت پیکر او دو ساعت بعد به بیمارستان کسری انتقال یافت، در حالی که ۹۵ درصد از علائم حیاتی در آن قطع شده بود. روز ۲۵ شهریور خبر جان باختن او منتشر شد. پزشکی قانونی علت مرگ مهسا امینی را "بیماری زمینه‌ای مربوط به ۱۵ سال پیش" ذکر کرده بود.

نیکبخت در اواخر دی‌ماه به برخی ایرادات پرونده ، از جمله عدم حضور شاکیان هنگام انجام تحقیقات از مأموران ون گشت ارشاد و حضور نداشتن پزشکان مورد اعتماد خانواده در جلسه پزشکی قانونی، اشاره کرده و گفته بود، پزشک مهسا درگذشت او "به علت بیماری زمینه‌ای" را رد کرده و سایر پزشکان نیز گفته‌اند که "این موضوع قابل باور نیست."

به گزارش دویچه وله، مرگ خشونت‌بار مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد آغازگر خیزش مردمی ۱۴۰۱ و اعتراضاتی بود که همچنان ادامه دارد.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: