آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 24 اسفند ماه 1401 = 15-03 2023

مانور مشترک محوری که به چالشی بزرگ برای غرب تبدیل شده است

وزارت دفاع چین گزارش داد که این کشور با حکومت ایران و روسیه در خلیج عمان رزمایش مشترک دریایی برگزار می‌کنند. این رزمایش در فاصله ۲۴ تا ۲۸ اسفند (۱۵ تا ۱۹ مارس) برگزار خواهد شد.

وزارت دفاع چین اعلام کرد که این رزمایش‌ به «تعمیق همکاری عملی بین نیروی دریایی کشورهای شرکت کننده» کمک خواهد کرد. این رزمایش تا روز یکشنبه ادامه خواهد داشت.

این نخستین بار نیست که حکومت ایران با روسیه و چین یک دیگر مانور مشترک دریایی برگزار می‌کنند اما جمهوری اسلامی و چین پس از حمله روسیه به اوکراین به خاطر کمک و همکاری نظامی با مسکو زیر فشار قرار داشتند.

محل برگزاری رزمایش اخیر در دریای عمان و در مسیر خلیج فارس و تنگه هرمز است که آبراهی استراتژیک برای تامین نفت بازارهای جهانی است. حدود یک پنجم نفت جهان از این راه عبور می‌کند.

در حال حاضر سیاست خارجی چین نقش فعال‌تری را نسبت به گذشته بازی می‌کند. این در حالیست که در استراتژی امنیت ملی آمریکا گفته شده که چین برای نظم جهانیِ موجود خطری بزرگ‌تر از روسیه است.

روزنامه واشنگتن تایمز در گزارشی درباره شکل‌گیری محور جدیدی از حکومت های استبدادی نوشت: چین، روسیه و ایران چالش بزرگی برای ملت‌های آزاد است.

این روزنامه نوشت: امروز یک محور جدید پدید آمده است. شاید بتوانیم آن را محور استبداد بنامیم. این محور یک سال پیش زمانی شکل گرفت که روئسای جمهور چین و روسیه، توافق‌نامه‌ای را امضا کردند که در آن بیان شده بود که از این پس هیچ منطقه ممنوعه و هیچ محدودیتی برای همکاری چین و روسیه وجود نخواهد داشت. ظالم بزرگی که حول این محور همکاری می‌کند، حالا رهبر حکومت ایران است که پس از این همه سال کماکان شرور است.

برخلاف رهبران منتخب، ظالمان به ندرت به‌راحتی کنار می‌کشند. درگیری بین محور مستبدین و کشورهای آزاد احتمالا چالش برانگیز خواهد بود. اما از نبرد سالامیس تا روز دی دی (D-Day) تا سقوط دیوار برلین، ستمگران شکست‌ خورده‌اند. اگر چه این ممکن است دلیلی برای خوش‌بینی باشد، اما دلیلی برای مماشات نیست.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: